biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Rewolucja w e-Urzędzie Skarbowym. Duże ułatwienie dla podatników
Daria Siemion
Daria Siemion 23.12.2025 14:12

Rewolucja w e-Urzędzie Skarbowym. Duże ułatwienie dla podatników

Rewolucja w e-Urzędzie Skarbowym. Duże ułatwienie dla podatników
Rewolucja w e-Urzędzie Skarbowym. Ważna zmiana dla podatników Fot. Arkadiusz Ziolek / East News

Załatwianie spraw podatkowych przez internet właśnie stało się łatwiejsze. Od połowy grudnia obowiązują nowe przepisy, które upraszczają korzystanie z e-Urzędu Skarbowego. Minister Finansów i Gospodarki zdecydował o rozszerzeniu listy dokumentów, które można złożyć online bez podpisu lub pieczęci. Dla wielu podatników i księgowych to realne ułatwienie w codziennych sprawach.

Koniec problemów z pełnomocnictwami

Do tej pory pełnomocnictwa składane przez e-Urząd Skarbowy musiały spełniać konkretne wymogi formalne. Brak podpisu często oznaczał kłopoty – urząd mógł zakwestionować dokument albo wezwać do jego poprawienia. W praktyce wydłużało to całą procedurę i zmuszało podatników do dodatkowych działań, a czasem nawet do wizyty w urzędzie lub wysyłania papierów pocztą.

To szczególnie uciążliwe było dla osób współpracujących z księgowymi i doradcami podatkowymi, które regularnie składają pełnomocnictwa w różnych sprawach.

Co dokładnie się zmieniło?

Nowe rozporządzenie z 15 grudnia 2025 r. wprowadziło prostą, ale bardzo ważną zmianę. Do listy pism, które można składać w e-Urzędzie Skarbowym bez podpisu, dodano pełnomocnictwa. Oznacza to, że dokument upoważniający inną osobę do działania w imieniu podatnika można teraz wysłać elektronicznie bez żadnych dodatkowych formalności.

Zmiana dotyczy wyłącznie e-Urzędu Skarbowego, ale dla osób korzystających z tego systemu na co dzień ma duże znaczenie. Mniej formalności to mniejsze ryzyko błędów i szybsze załatwienie spraw.

Co to oznacza dla podatników?

W praktyce nowe przepisy oznaczają prostsze i szybsze ustanawianie pełnomocników. Podatnicy nie muszą już martwić się podpisami ani poprawkami, a dokumenty rzadziej będą odrzucane z powodów formalnych. To także mniej papierów i mniej stresu związanego z kontaktami z urzędem.

Rozporządzenie weszło w życie dzień po publikacji w Dzienniku Ustaw, więc nowe zasady obowiązują już teraz. Dla wielu osób zmiana może wydawać się drobna, ale dla tych, którzy regularnie korzystają z e-Urzędu Skarbowego, będzie odczuwalnym ułatwieniem i kolejnym krokiem w stronę prostszej administracji online.

Źródło: Dziennik Ustaw, BiznesInfo

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: