Promocja rzadkim zjawiskiem w sklepach w dobie pandemii
Materiały prasowe Biedronki
Autor Maria Glinka - 16 Listopada 2020

Pójdziesz do sklepu i mocno się zdziwisz. Polityka cenowa ulega sporej zmianie

Promocja to strategia, na którą w dobie pandemii sklepy decydują się wyjątkowo niechętnie. Wyliczenia z pierwszego półrocza nie pozostawiają wątpliwości – rabatów było o 15 proc. mniej niż w roku ubiegłym. Największe różnice w podejściu do polityki cenowej widać w sklepach z artykułami dziecięcymi, sprzętem elektronicznym i hipermarketach.

Promocji jak na lekarstwo

Promocja stała się rzadkością w czasie pandemii. Z raportu Centrum Analiz Grupy AdRetail, Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH wynika, że w pierwszych sześciu miesiącach 2020 r. najmniej rabatów oferowały sklepy z artykułami dla dzieci (spadek o 79 proc.) i sprzętem RTV i AGD (spadek o 43 proc.).

Nie tak często jak przed rokiem można trafić na promocje także w hipermarketach (spadek o 30 proc.). Na mniejszą redukcję rabatów postawiły apteki i drogerie (o 14 proc.), sklepy cash&carry (o 8 proc.), supermarkety (o 7 proc.) i placówki typu convenience (o 6 proc.).

Prezes Pfizera sprzedał swoje akcje tuż po ogłoszeniu szczepionki. W przypadek mało kto chyba wierzyPrezes Pfizera sprzedał swoje akcje tuż po ogłoszeniu szczepionki. W przypadek mało kto chyba wierzyCzytaj dalej

Portal money.pl podaje, że wzrosty zaobserwowano jedynie w dyskontach (o 9 proc.), sieciach typu DIY (5 proc.) i hurtowniach (3 proc.). Promocje na identycznym poziomie jak przed rokiem podtrzymały jedynie sklepy z kategorii kultury i rozrywki.

Pandemia niweluje promocje w sklepach

Na przyczyny rezygnacji z promocji wskazywał w rozmowie z money.pl Karol Kamiński, Przewodniczący Kapituły Programu AdRetail Inspirio. - Biorąc pod uwagę wszystkie wyzwania, których jeszcze rok temu nikt w branży się nie spodziewał, ogólna redukcja na poziomie 15 proc. wydaje się być spora. […] Niewątpliwe jest to, że lockdown miał w tym duży udział – ocenił ekspert.

W ocenie specjalistów niewielkie promocje to także pokłosie zmian w zachowaniach konsumenckich wśród Polaków. - Spadek promocji w sklepach z art. dziecięcymi wynikał z tego, że Polacy przenieśli swoje zakupy do dyskontów. Ich oferty są równie atrakcyjne co specjalistycznych sieci. Konsumenci mogą kupować produkty dla dzieci niejako przy okazji codziennych zakupów, ograniczając liczbę odwiedzanych miejsc. To w czasie pandemii ma istotne znaczenie – tłumaczyła dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

UOKiK sprawdził, które tabletki do zmywarki są najlepsze. Jedna marka odjechała reszcieUOKiK sprawdził, które tabletki do zmywarki są najlepsze. Jedna marka odjechała reszcieCzytaj dalej

Brak zainteresowania i lęk przed wirusem

W dobie pandemii dla wielu obywateli priorytetem jest zaopatrywanie się w produkty podstawowe. Na powiązanie spadku zainteresowania zakupem zabawek i sprzętu elektronicznego z zawężeniem promocji na te artykuły wskazywał dr Maria Andrzej Faliński. Ekspert wyznał, że akcje rabatowe są kosztowne z punktu widzenia sieci handlowych, dlatego z uwagi na zmniejszony popyt na poszczególne artykuły część sklepów całkowicie zaniechała promocji.

Identyczny problem, choć o innych podłożach, mają zdaniem ekspertów także hipermarkety. - Trudna sytuacja hipermarketów była widoczna już od dłuższego czasu. Pandemia to tylko zaostrzyła. W trakcie jej trwania klienci drastycznie ograniczyli wizyty w sklepach wielkopowierzchniowych. Zwyczajnie obawiali się zakażenia wirusem. Woleli chodzić do mniejszych placówek – wyznał Kamiński.

Klienci jednego z największych banków w Polsce na celowniku oszustów. Można stracić wszystkie pieniądzeKlienci jednego z największych banków w Polsce na celowniku oszustów. Można stracić wszystkie pieniądzeCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:

1. Lidl powtarza jedną z najpopularniejszych akcji wśród klientów. Za markowe dodatki Polacy byli gotowi na ostrą walkę
2. Gwiazda TVN została wyproszona ze sklepu. Powodem był przekaz jej programu, historię ujawniła dopiero teraz
3. Świadczenie emerytalne nie wystarcza, coraz więcej osób ucieka się do ostateczności. Ty też możesz nie mieć wyjścia

Dyskonty zagrożeniem dla stabilności rynku

Raport okazał się wyjątkowo korzystny dla dyskontów. To jeden z 3 formatów na 11, który mimo pandemii zdecydował się na promocje.

- Wzrost dyskontów na poziomie 9 proc., podczas gdy większość była na minusie, to dla branży niepokojące zjawisko. Sklepy dyskontowe mocno wypychają z rynku całą szeroko pojętą konkurencję. Dlatego sieci handlowe powinny wyciągnąć z tej analizy odpowiednie wnioski. Konsumenci, ze względu na niepewną sytuację na rynku, coraz bardziej oczekują rabatów, co potwierdzają już badania opinii społecznej. I dlatego sieci powinny wychodzić tym oczekiwaniom naprzeciw – stwierdził Kamiński.

Zjawiskowy skarb odkryty w Polsce. Znalazcy oniemieli z zachywtuZjawiskowy skarb odkryty w Polsce. Znalazcy oniemieli z zachywtuCzytaj dalej

Dwa scenariusze dotyczące promocji

Co nas czeka w najbliższym czasie? Jeżeli spełni się czarny scenariusz narodowej kwarantanny to z promocjami w sklepach możemy się pożegnać na dłużej. Dr Faliński zwrócił uwagę, że w dobie wzmożonego zagrożenia nie będzie popytu na produkty inne niż niezbędne i zarabiać będą tylko niektóre formaty – przede wszystkim dyskonty. Informacje napływające do klientów będą z pewnością dotyczyły tylko podstawowych artykułów, które od czasu do czasu zostaną objęte promocją.

Jednak jeśli uda się uniknąć ponownego lockdownu to można spodziewać się „wybuchu promocji”. Dr Faliński wskazywał, że unormowanie sytuacji epidemicznej w kraju sprawi, że produkcja i handel będą chciały pozbyć się nadwyżki towarów i zdecydują się na promocje, aby obudować rynek i poprawić swoją kondycję finansową.

Minister zdrowia wypowiedział się na temat powrotu do szkół i świąt Bożego Narodzenia. Nie wszyscy będą zadowoleniMinister zdrowia wypowiedział się na temat powrotu do szkół i świąt Bożego Narodzenia. Nie wszyscy będą zadowoleniCzytaj dalej

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Przez pół tygodnia sklepy będą zamknięte. Czeka nas kilka dni bez robienia zakupów
  2. Już 5 grudnia wejdą w życie długo wyczekiwane zmiany. Kierowcy będą zadowoleni
  3. Rząd cichcem przepycha podwyżki dla podsekretarzy stanu. Oprócz wyższej pensji dostaną też trzynastki
  4. Zmiany w systemie egzaminowania kierowców. Będzie wystarczyć 15 minut, by pożegnać prawo jazdy
  5. Płaca minimalna 2021 z wyraźną podwyżką. Ale pełnej kwoty wzrostu i tak nie dostaniesz
  6. Tragiczna wiadomość obiegła świat sportu. Legendarny dziennikarz przegrał walkę z rakiem, zapisał się w historii
  7. Makłowicz w końcu zdradził najlepszy przepis na tradycyjne pierogi z kapustą i grzybami. Lepszego farszu nie można sobie wymarzyć

KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News