BiznesINFO.pl
vw-beetle-405876 640

pixabay

Działalność gospodarcza w mieszkaniu - jak rozliczyć koszty?

20 Maja 2021

Autor tekstu:

Maria Czekańska

Udostępnij:

Niejednokrotnie przedsiębiorcy decydują się na prowadzenie swojej działalność w mieszkaniu. Z tej opcji najczęściej korzystają te osoby, które są jedynymi pracownikami swojej firmy. W ten sposób mogą znacznie zaoszczędzić, ponieważ unikają opłat związanych z wynajmowaniem biura. Jak bardzo opłacalna jest działalność gospodarcza w mieszkaniu? Podpowiadamy w tym artykule, jak rozliczyć koszty.

Kiedy wydatki na mieszkanie są kosztem firmy?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, mają przed sobą wiele wyzwań. Muszą wiedzieć, jakie wydatki będą wliczane do kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa. Wątpliwość budzi jednak przede wszystkim kwestia posiadania pomieszczenia biurowego w domu. Nie raz przedsiębiorcy wystarczy, że usiądzie przy biurku w pomieszczeniu mieszkalnym, aby wykonać swoją pracę. Czy brak wydzielonego odrębnego pokoju na działalność gospodarczą zwalnia od uznania wydatków związanych z mieszkaniem za koszty firmy? Głos w tej sprawie zabrało Ministerstwo Finansów już w 2017 roku, wyjaśniając, że przepisy ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych nie warunkują sposobności „zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów od wyodrębnienia - w dosłownym (fizycznym) sensie - pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza” . Powinno się pamiętać przy tym, że koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu obowiązkowo muszą zostać rozdzielone pomiędzy te, które mają charakter prywatny, i te, które mają związek z prowadzoną działalnością.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu – jak rozliczyć koszty amortyzacji

Przedsiębiorca, który decyduje się na wprowadzenie swojego mieszkania bądź jedynie niektórych jego części do środków trwałych firmy musi pamiętać o tym, że lokal obowiązkowo winien spełniać warunki, które umożliwią dokonanie amortyzacji. Podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych jedynie dla tej części nieruchomości, w której prowadzi swoją działalność gospodarczą. Co będzie stanowić podstawę odpisów amortyzacyjnych? Będzie nią odpowiednio wyliczona wartość początkowa mieszkania.

Wydatki na czynsz i rozliczanie mediów

Aby obliczyć wartość czynszu, należy posłużyć się współczynnikiem, którym będzie procentowy udział części przeznaczonej na przedsiębiorstwo względem całości mieszkania. Jednakże sposób ten będzie bezzasadny, aby rozliczyć media związanie z działalnością gospodarczą. W tym przypadku najlepszym sposobem okaże się być założenie osobnych liczników. Można również dokonać konkretnych wyliczeń, które zostaną przedstawione i uzasadnione w dokumentacji.

Wydatki na telefon i Internet a działalność gospodarcza w mieszkaniu

Jeśli mowa o wykonywaniu połączeń telefonicznych i rozliczaniu kosztów związanych z prowadzoną działalnością, zasadnymi obliczeniami okaże się być wykaz billingów z zaznaczeniem, które rozmowy były wykorzystywane w celach firmowych. Innym sposobem, mniej czasochłonnym, może okazać się być zakup drugiego telefonu i osobnego abonamentu, który będzie wykorzystywany jedynie w celach firmowych. Jeśli natomiast wyliczamy wydatki związane z Internetem, najlepszym sposobem na rozliczenie
będzie również wykupienie osobnego abonamentu. Warto pamiętać, że przedsiębiorca nie ma prawa wliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku na abonament prywatnego telefonu, niezależnie od tego, czy jest wykorzystywany w celach służbowych.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu – jak rozliczyć koszty zakupu wyposażenia

Art. 22 ust 1 ustawy o podatku dochodowym ustanawia, że do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy te koszty, które są związane z osiąganiem przychodu bądź zabezpieczaniem źródła przychodów. W przypadku nabycia wyposażenia, które ma Ci posłużyć do celów związanych z działalnością gospodarczą, możesz swój zakup zaliczyć do kosztów przedsiębiorstwa. Kwestię nabycia wyposażenia mieszkania możesz ująć w kosztach poprzez wpisanie bezpośrednio w koszty lub tworząc odpisy amortyzacyjne. Natomiast jeśli zakup krzeseł, biurka i innych rzeczy, niezbędnych do wykonywania pracy, kosztował Cię mniej niż 3500 zł, masz aż trzy sposoby na to, aby wliczyć nabyte wyposażenie w koszty prowadzonej działalności gospodarczej:

  • dokonanie odpisu amortyzacyjnego jednorazowo;

  • wpisanie zakupu do środka trwałego i amortyzacja;

  • ujęcie bezpośrednie w koszty uzyskania przychodu.

Księgowanie

Koszty związanie z działalnością gospodarczą prowadzoną we własnym mieszkaniu muszą zostać ujęte w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. Przedsiębiorca winien stworzyć dowód wewnętrzny, będący podstawą do oszacowania wydatku danego przedmiotu operacji. Dowodem tym może być odpowiednio wystawiona faktura od towarów i usług na podatnika.

Podobne artykuły

Pekao ostatecznie przejmuje Idea Bank

Finanse

Idea Bank znika z polskiego rynku. Pekao zaczyna migracje klientów

Czytaj więcej >
Prezydent Duda, emerytury stażowe

Finanse

Doradca prezydenta ostrożnie o emeryturach stażowych. Pomysł wypali?

Czytaj więcej >
Ostatni dzwonek dla produkujących wyroby z akcyzą

Finanse

Do końca czerwca możesz zgłosić się do rejestru. Później nie wyprodukujesz produktów obłożonych akcyzą

Czytaj więcej >
PHOTO: ZOFIA I MAREK BAZAK / EAST NEWS Kobieta pobierajaca gotowke z bankomatu Euronetu

Finanse

Santander zaskoczył klientów ogromną awarią. Z kont pobrał 100 razy więcej

Czytaj więcej >
Biznes Info

Finanse

Ulga podatkowa na 500 zł. Odebrać mogą tylko kierowcy

Czytaj więcej >

Finanse

Kreatywna księgowość – czym jest i co ma na celu

Czytaj więcej >