Źródło: The Blue Diamond Gallery/Nick Youngson
Autor Kasper Starużyk - 7 Czerwca 2019

Archetypy marki. Sposób na przemyślane i spójne budowanie wizerunku marki

Archetypy marki to osobowości marek, która przyciągają daną grupę konsumentów. Poznaj 12 rodzajów archetypów marki i buduj spójną komunikację z klientami!

Archetypy marki - teoria, która pozwoli na rozwój silnej marki. Podobnie jak ludzie, marka Twojej firmy powinna mieć konkretną osobowość, którą widzą klienci i przez którą chcą jej zaufać.

Archetypy marki - w jaki sposób marki tworzą symbolikę i wiadomości, które mają spójny charakter?

Specjaliści ds. marketingu korzystają z wielu strategii i technik, aby przyciągnąć klientów do firmy i zachęcić ich zakupu produktów czy skorzystania z usługi. Jedną ze skuteczniejszych metod jest znalezienie swojego archetypu marki i budowanie wokół niego swoich działań. Dzięki temu można zakotwiczyć swoją komunikację w pewnej, trwałej osobowości i ułatwić konsumentom identyfikację z nią.

Skuteczne działanie na podświadomość

Według profesor Gerald Zaltman z Harvardu, aż 95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych w podświadomości. Oznacza to, że marki o silnej osobowości, które łączą się na poziomie emocjonalnym z konsumentami, mają ogromną przewagę nad konkurencją. Zapoznaj się z archetypami marki i dowiedz się, której osobowości Twoja marka jest najbliższa!

Nie będzie jednak programu krowa+. Wieś zaskoczona po wyborachNie będzie jednak programu krowa+. Wieś zaskoczona po wyborachCzytaj dalej

12 archetypów marek

  • Stwórca - tzw. artystyczna dusza. Pragnieniem Stwórcy jest stworzenie czegoś o trwałej wartości i nadanie temu wizji. Marki, które skupiają się na wyrażania swojego “ja”, promują innowacyjność ucieleśniają właśnie archetyp Twórcy.

Marki: Pinterest, Red bull, Lego

  • Bohater - stara się udowodnić swoją odwagę i to, że poradzi sobie z każdą trudną sytuacją. Ma spore ego, najlepiej czuje się w walce. Zazwyczaj pomagają ludziom osiągać najlepsze wyniki, zachęcają ich do działania, rozwiązywania problemów.

Marki: Nike, Marlboro

  • Buntownik – robi rewolucję, podważa status quo, nie godzi się na to co jest i pragnie zmian. Są to marki, które identyfikują się z wartościami sprzecznymi z wartościami całego społeczeństwa, które są pionierami nowych i rewolucyjnych postaw. Stawiają na wolność i niezależność.

Marki: MTV, Diesel, Apple, Harley Davidson

  • Kochanek - bardziej niż cokolwiek na świecie, Kochanek ceni sobie intymność, przyjemność i zmysłowość. Przykładami archetypu Kochanka są marki, które pomagają ludziom znaleźć miłość czy przyjaźń lub które promują piękno lub bliskość między ludźmi.

Marki Magnum, Victoria Secret, Alfa Romeo

  • Zwykły gość, “Everyman” - chce się wpasować w normy i utożsamiać się z ogółem. Cechuje je skromność, życzliwość i uprzejmość. “Zwykłym gościem” są zazwyczaj marki związane z życiem codziennym, domowym mirem.

Marki: IKEA, Walmart, Visa, Lidl

  • Mędrzec - autorytet, kieruje się prawdą, wykorzystuje inteligencję i analizę, aby zrozumieć świat. Dzięki posiadanej mądrości pozwala innym podejmować bardziej przemyślane decyzje. Cechuje się wiarygodnością.

Marki: L'Oréal, CNN, Harvard

Zalewska ogłosiła, że reforma edukacji jest zamknięta, a za problemy odpowiada ktoś innyZalewska ogłosiła, że reforma edukacji jest zamknięta, a za problemy odpowiada ktoś innyCzytaj dalej
  • Odkrywca - pragnie odkrywać świata i doświadczać lepszego, bardziej autentycznego i satysfakcjonującego życia. Marki o cechach Odkrywcy to nonkonformiści i pionierzy, często oferują wysokiej jakości, wytrzymałe produkty.

Marki: North Face, Land Rover, Amazon

  • Niewinny - “don’t worry, be happy!” mogłoby być mottem Niewinnego. Są to zazwyczaj marki związane z dobrocią, moralnością, prostotą, nostalgią lub dzieciństwem.

Marki: Coca-Cola, Dove, McDonald’s

  • Władca - kontroluje, tworzy dobrze prosperującą i odnoszącą sukcesy rodzinę, firmę lub społeczność. Pomagają ludziom stać się silnymi, mocnymi, zorganizowanymi. Promują bezpieczeństwo i stabilność w chaotycznym świecie. Cechuje ich jakość, klasa, prestiż czy wysoki status.

Marki: Microsoft, Rolex, Mercedes

  • Błazen - chce żyć tu i teraz, korzystać z życia i się bawić. Rozśmiesza odbiorców, często robi z siebie idiotę, aby wywołać uśmiech na twarzach ludzi. Zabawa, śmiech i radość to główne cechy przekazu marki o archetypie Błazna.

Marki: fanta, M&M’S, Virgin, Fanta

  • Opiekun - jego celem jest ochrona ludzi przed krzywdą, pomoc innym, służenie rodzinom i jak najlepsza obsługa klientów. Często są to marki oferujące produkty dla dzieci czy rodzin.

Marki: Volvo, Nestle, Pampers

  • Czarodziej - za cel stawia sobie spełnianie marzeń ludzi. Cechuje go bogata fantazja, dzięki której może przenosić klientów w magiczny świat.

Przykładowe marki: Walt Disney, Axe

4000 zł dodatku do emerytury za szczególne osiągniecie4000 zł dodatku do emerytury za szczególne osiągniecieCzytaj dalej

Źródło: Funktional blog

ZOBACZ TAKŻE: 

1. Zalewska: Reforma edukacji jest zakończona. To ktoś inny jest winny
2. Zelmer będzie wycofany z rynku
3. Biedronka i Lidl będą miały nowego konkurenta w Polsce
4. Kwaśniewski ostro o obecnym prezydencie

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News