Aldi Nord i Sud z planami fuzji
Pixabay/Alexas_Fotos
Autor Maria Glinka - 28 Lutego 2020

Dwie niemieckie sieciówki łączą się w jedną. Powstanie prawdziwy gigant

Aldi Nord i Aldi Sud po 60 latach planują ponownie połączyć swoje siły. Współpraca między siostrzanymi firmami coraz bardziej się zacieśnia, choć na razie brakuje oficjalnego dokumentu potwierdzającego fuzję spółek.

Aldi – połączenie czy tylko współpraca?

Aldi Sud miał być inicjatorem połączenia się firm w jednego sklepowego giganta – donoszą wiadomoscihandlowe.pl. Firma oficjalnie zaprzeczyła zamiarowi powiązania ze swoim północnoniemieckim konkurentem, twierdząc że nie ma organizacyjnych czy prawnych planów połączenia sieciówek.

Emerycie, sprawdź swój przelew z ZUS. Na twoje konto trafi większe świadczenieEmerycie, sprawdź swój przelew z ZUS. Na twoje konto trafi większe świadczenieCzytaj dalej

Jednak zgodnie z doniesieniami portalu Manager Magazine decyzja o fuzji zapadła już dwa lata temu, kiedy to został zawarty wewnętrzny dokument, dający obydwu spółkom równe prawo do podejmowania decyzji. Połączenie miałoby stanowić eliminację podwójnych struktur i pozytywnie wpłynąć na efektywność kosztową.

DZISIAJ GRZEJE:
1. Wielu Polaków w ogóle nie ma pojęcia. Ty też możesz dostać zwrot z kredytu
2. Tadeusz Rydzyk wkracza do podstawówek. Czego dzieci chce uczyć Radio Maryja?

Małymi krokami w stronę połączenia

Mimo braku oficjalnego dokumentu Aldi Sud przyznał, że współpracuje z Aldi Nord znacznie ściślej niż przedtem.

Pierwsze działania, które miałyby przyczynić się do ostatecznej fuzji spółek zostały już rozpoczęte. Firmy podpisały umowy z tym samym dostawcą kart kredytowych i skoordynowały swoją strukturę IT. Co więcej, zaczęły także korzystać z usług tej samej agencji marketingowej.

Zarówno firma z północy, jak i ta z południa ogłosiły, że będą współpracować nad rozwojem marki własnej w kontekście m.in. jogurtów czy wody gazowanej.

W poszukiwaniu sposobu walki z konkurencją

Aldi Nord i Aldi Sud od paru lat zmagają się z atakami konkurencji. Zagrożenie stanowią przede wszystkim Lidl, Rewe oraz Edeka. Coraz większy niepokój wzbudza także rozwój e-commerce.

Polacy z koronawirusem będą mogli liczyć na pieniądze. ZUS wypłaci zasiłekPolacy z koronawirusem będą mogli liczyć na pieniądze. ZUS wypłaci zasiłekCzytaj dalej

Najbardziej znane marki europejskie takie jak Auchan, Carrefour czy Tesco były ostatnio zmuszone do ratowania swojego wizerunku i oszczędności, co poskutkowało zwolnieniami pracowników i rezygnacją z mniej opłacalnych lokalizacji.

Takie zagrożenie czyha także na Aldi Sud, który już podjął decyzję o zamknięciu biura regionalnego, co zagraża ok. 580 etatom. Z kolei Aldi Nord oznajmił, że modernizacja sklepów przyniosła ogromne wydatki, dlatego fuzja może okazać się prawdopodobna, bo w tym momencie liczy się każdy eurocent – oświadcza Retail Detail.

Rodzinna firma z burzliwą historią

Pierwszy sklep Aldi został założony w 1946 r. w Essen przez braci Karla i Theo Albrecht. Konceptem, który przyświecał w otwieraniu nowego sklepu, było obniżanie cen w momencie sprzedaży zamiast rozdawania kuponów rabatowych. Firma szybko się rozrastała – w 1950 r. sklepów Aldi było już trzynaście, a w 1960 – 300. W tym czasie przynosiły roczny zysk w wysokości ok. 900 milionów ówczesnych marek niemieckich.

Kością niezgody między braćmi okazała się sprzedaż papierosów, która była dochodowa, ale przyciągała złodziei. Wobec braku porozumienia w 1966 r. podjęto decyzję o utworzeniu dwóch podmiotów, niezależnych finansowo, organizacyjnie i prawnie.

Bracia podzieli między siebie rynek niemiecki i międzynarodowy. Aldi Nord, z siedzibą w Essen, swoim zasięgiem obejmuje północne Niemcy oraz Danię, Francję, kraje Beneluksu, Hiszpanię, Portugalię i Polskę. Aldi Sud, którego kwatera mieści się w Mülheim, rozwija się na zachodzie i południu Niemiec oraz m.in. w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Chinach i Australii.

Kiedyś nieodzowni, dziś niewielu o nich pamięta. TOP 10 zawodów sprzed latKiedyś nieodzowni, dziś niewielu o nich pamięta. TOP 10 zawodów sprzed latCzytaj dalej

Konsekwencje połączenia dla Polski

Fuzja zwaśnionych od lat spółek może poprawić ich pozycję na rynku polskim, na którym działają dopiero od 2006 r. Aldi, którego placówek w Polsce jest zaledwie 140, nieodpowiednio oszacował potencjał Polski. Dlatego też jego sprzedażowe wyniki wypadają skromnie w porównaniu z Biedronką czy Lidlem.

Połączenie Aldi Nord i Aldi Sud, które w skali międzynarodowej przewyższają sprzedażą zarówno Biedronkę, jak i Lidla, mogłoby poprawić pozycję marki w Polsce. Zatem spekulowane zwiększenie potencjału finansowego i organizacyjnego firmy może się opłacić.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Małgorzata Kożuchowska miała kolizję. Jaguar uderzył w mercedesa w centrum Warszawy
  2. Została skierowana do psychiatry. Sama dowiedziała się, jak można wyleczyć jej nowotwór
  3. IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
  4. ZUS zdradził sekret jak dostawać emeryturę o 15 proc. większą. Ma to być wyjątkowo proste
  5. Możesz zapłacić 270 zł albo nałożą na ciebie karę. Kontrole trwają w całym kraju
  6. Nie żyje wyjątkowy podróżnik i łowca przygód. Jego książki czytały miliony, wielka strata
TOP 10: Tanie smartfony o zadziwiająco wysokiej jakości. Nie musisz wydawać fortuny na szybki i dobry telefonTOP 10: Tanie smartfony o zadziwiająco wysokiej jakości. Nie musisz wydawać fortuny na szybki i dobry telefonCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News