Port Lotniczy Warszawa-Radom może świętować - w sobotę 3 kwietnia odprawiono pasażera numer 10 000. Samo zainteresowanie lotami ma rosnąć.
Lufthansa przywraca do służby największe samoloty pasażerskie na świecie, Airbusy A380. Były odstawione na lotniskach od początku pandemii koronawirusa - czyli przez 3 lata.
Serwis TVN 24 informuje, że nowozelandzkie linie lotnicze będą ważyć pasażerów przed wejściem na pokład samolotów. Podobne badanie przeprowadzono w 2021 r.
W Chinach odbył się dziewiczy lot z pasażerami pierwszego samolotu wąskokadłubowego zbudowanego w ChRL. Władze triumfują, licząc na usamodzielnienie się kraju od zachodnich samolotów.
Zapowiadany na 1 maja br. paraliż nad polskim niebem został odwołany. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w czwartek podpisali porozumienie. Strony dały sobie czas do 10 lipca na kompromisowe wypracowanie min. regulaminu wynagradzania i kodeksu etyki. Do 29 kwietnia zostaną podpisane dokumenty wydłużającej okresy wypowiedzenia osobom, którym kończą się umowy 30 kwietnia 202 r. Wysokość wynagrodzeń kontrolerów ruchu lotniczego będzie na poziomie wypłacanych pensji przed pandemią. PAŻP zobowiązała się do audytu i rozpoczęła proces restrukturyzacji. Do 10 lipca mają być negocjowane takie aspekty, jak regulamin pracy, bezpieczeństwo i kodeks etyki. Strony zobowiązują się kontynuować pracę nad zgłoszonymi przez ZZKRL dokumentami, tj. Regulaminem Wynagradzania, Regulaminem Pracy, programem szkoleń, wsparć i rozwoju zatrudnionych pracowników. Wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Ruchu Lotniczego poinformował, że “Udało nam się dojść do porozumienia. Musimy sobie zdawać sprawę, że to nie jest koniec wojny, to jest rozejm”.
Der Spiegel: polski spór ma wymiar międzynarodowy. Od 1 maja 2022 r. w Europie może być odwołanych nawet tysiąc lotów dziennie. Ryzyko polskich braków kadrowych jest ogromne. Okres wypowiedzenia 170 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego kończy się 30 kwietnia. 112 Kontrolerów Ruchu Lotniczego odmówiło przyjęcia nowych warunków pracy i płacy zaproponowanych przez PAŻP w styczniu 2022 roku. W takiej sytuacji “Od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) anuluje loty do i z polskiej przestrzeni powietrznej jeżeli nie uda się znaleźć porozumienia” - przekazał PAP Eurocontrol.
W 2022 r. CPK planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność, oraz wyłonić projektanta generalnego, który zrobi projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego.– W 2022 r. w ramach master planu zapadną kolejne decyzje, które będą miały bezpośredni wpływ m.in. na kształt lotniska, jego funkcjonowanie, integrację z koleją – powiedział PAP rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny Konrad Majszyk.Jak przekazał Majszyk, w 2022 r. spółka CPK przewiduje złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność. Zapewnił, że nadrzędnym celem jest rozpoczęcie budowlanych prac przygotowawczych przed końcem 2023 r. – Zmierzamy temu konsekwentnie, krok po kroku, podporządkować nasze działania – podkreślił Majszyk.
Centralny Port Komunikacyjny to, obok Przekopu Mierzei Wiślanej i zapomnianych Polskich Domów Drewnianych, jedna z fundamentalnych inwestycji obecnej władzy. Każda z nich budzi ogromne kontrowersje, ale przekop trwa, a PDD upadły, a CPK dopiero się rozkręca. Czy coś może zmienić losy Centralnego Portu Komunikacyjnego?Z tego artykułu dowiesz się:Jakie są założenia CPKJakie są głosy krytykiCo może doprowadzić do zaprzestania inwestycji CPK
Wszystko wskazuje na to, że budowa CPK w końcu rusza z kopyta. Na terenie trzech gmin, gdzie ma powstać CPK prowadzone są badania geodezyjne. Mieszkańcy muszą wpuścić specjalistów do domów i umożliwić im pomiary.Z tego artykułu dowiesz się:Jak wygląda sytuacja z CPKJakie pomiary wykonanoDlaczego właściciel terenu musi wpuścić specjalistów na swoją działkę
Komisja Europejska zatwierdziła polski program pomocy publicznej dla lotnisk. Chodzi o rekompensatę strat poniesionych w wyniku pandemii koronawirusa i zakazu lotów. Całkowite zawieszenie połączeń lotniczych obowiązywało w Polsce od 15 marca do 1 czerwca. W wyniku takiego działania regionalne porty lotnicze znalazły się w dramatycznej sytuacji, a wielu z nim grozi widmo bankructwa. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule. Wygląda na to, że uda się przerwać ten impas.
Lotniska mają być w katastrofalnej kondycji. Jak donosi portal Interia, na skraju bankructwa znajdują się lotniska w Poznaniu, Szczecinie, Lublinie, Olsztynie, Łodzi i w podwarszawskim Modlinie. Polacy nie będą mieli skąd latać?
Ryanair wychodzi na przeciw swoim klientom i ogłasza, że rezygnuje z opłaty za zmianę rezerwacji. Sprawdzamy szczegóły rewolucyjnych doniesień spółki. Co to to oznacza dla milionów klientów tego irlandzkiego przewoźnika?
Ministerstwo Spraw Zagranicznych opublikowało "pomarańczową listę" krajów, które wkrótce mogą zostać objęte zakazem ruchu lotniczego.
Ziemia przejdzie w ręce rządu, a ty będziesz otrzymywał z tego tytułu profity. Tego chce Ministerstwo Infrastruktury i obwieszcza, że kończy pracę nad specustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe przepisy mają uprościć i przyspieszyć wykup gruntów pod budowę polskiego megalotniska.
Od jutra w życie wchodzi rządowy zakaz lotów do 44 państw. Na liście znajdują się takie turystyczne hity jak Hiszpania, Albania czy Rumunia. Ale to nie wszystko, bo rząd zakazuje podróży do krajów, gdzie Polacy często wyjeżdżają w interesach – Luksemburg, Rumunia, USA. Sprawdzamy, co to oznacza dla posiadających rezerwacje.
Ryanair najwyraźniej szybko chce odbudować swoją pozycję po kryzysie i zamieszaniu wywołanym koronawirusem. Warto przypomnieć, że ta linia jako jedna z pierwszych przywróciła połączenia nad Europą po odmrożeniu nieba. Teraz irlandzka firma ogłasza nowy rozkład lotów. Gdy wszystkie linie tną połączenia i ograniczają siatki, Ryanair walczy - wprowadza zupełnie nowe kierunki i kusi promocjami.
TUI szuka oszczędności gdzie tylko może. Touroperator podejmuje kolejne decyzje o anulacjach wyjazdów, uziemia samoloty i zwalnia pracowników. Koncern zapowiedział, że musi zmniejszyć swoje koszta aż o 30 proc. Wielkie cięcia mają skutkować rozwojem cyfryzacji. Klient TUI musi być klientem samodzielnym - kolejne salony tego "uśmiechniętego operatora" wakacyjnego idą pod młotek. Tylko w Wielkiej Brytanii i Irlandii TUI zamknie prawie 170 salonów sprzedaży wycieczek, we Francji będzie to kolejne 70 punktów.
LOT w poważnych tarapatach? Sytuacja narodowego przewoźnika jest bardzo niejasna. IATA, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, nie ma dobrych wiadomości - najwcześniej za 4 lata będziemy mogli mówić o powrocie do przedpandemicznej normalności. Oczywiście przyjmując najbardziej optymistyczny scenariusz. W tym wszystkim nasz narodowy LOT zdaje się zachowywać jak dziecko we mgle.
Ryanair publikuje sprawozdanie za kwartał finansowy, który zamknął pod koniec czerwca. Sytuacja jest dramatyczna. Plany przewoźnika spaliły na panewce. A obawy w Dublinie są coraz większe. Przewoźnik boi się drugiej fali koronawirusa i kolejnego uziemienia swojej floty. Przypomnijmy - w okresie zamrożenia nieba nad Europą Ryanair zawiesił aż 99 proc. wszystkich swoich połączeń, a samoloty nie podrywały się w przestworza przez 4 miesiące. Teraz nastąpiło wielkie liczenie kasy. Wyniki są zatrważające.
Ryanair po raz kolejny chce ciąć koszta, tym razem jednak nie na pasażerach, którym i tak już dał popalić - np. ograniczając bagaż podręcznych do absurdalnie małych rozmiarów. Irlandzki przewoźnik szuka oszczędności w kieszeniach pracowników. Zapowiedział cięcia pensji i etatów - wszystko by podreperować swój budżet po przestojach związanych z pandemią koronawirusa. Nie udało mu się jednak dojść do porozumienia z pracownikami.