Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Przejścia dla pieszych do likwidacji? GDDKiA chce zmian
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 01.10.2020 02:00

Przejścia dla pieszych do likwidacji? GDDKiA chce zmian

Przejście dla pieszych
Obraz Manfred Richter z Pixabay

GDDKiA przeprowadza audyt przejść dla pieszych. Wyniki są zatrważające, padło wiele krytycznych słów dotyczących sposobu budowy przejść i ich lokalizacji. Powstała lista pasów, które powinny zostać zlikwidowane, ponieważ jak twierdzi GDDKiA "dają one złudne poczucie bezpieczeństwa pieszym". Które przejścia są na czarnej liście Dyrekcji?

Przejścia dla pieszych do likwidacji

Audyt GDDKiA objął 682 przejścia dla pieszych na drogach krajowych w całej Polsce, zatem nie dotyczy on dróg lokalnych i gminnych, np. osiedlowych. Co wynika z raportu? Nie jest dobrze. –  Przejść dla pieszych jest za dużo i uległy one deprecjacji, co w dużej mierze przyczyniło się do niewłaściwych zachowań kierujących związanych z należytym postrzeganiem i zrozumieniem wprowadzanej w rejonie przejść stałej organizacji ruchu. Należy podjąć działania mające na celu weryfikację wyznaczonych przejść dla pieszych, likwidacji i określenia warunków wyznaczania nowych przejść, przejść w pełni wykorzystanych i zapewniających bezpieczeństwo pieszych – napisano w raporcie GDDKiA.

Dyrekcja wskazuje, że znaczna część przejść dla pieszych nie spełnia wymogów bezpieczeństwa, choć jak wskazują autorzy raportu wszystkie zebry są wytyczane na podstawie tych samych przepisów. Problemem jest ich interpretacja, która momentami jest bardzo dwojaka i dziwna. W raporcie GDDKiA wskazano, że zlikwidowane powinny zostać przejścia dla pieszych, które w godzinach szczytu (6-9 i 14-17) są mało uczęszczane, tj. za ich pomocą jezdnię przekracza mniej niż 24 pieszych. Ponadto przejścia o średnim natężeniu ruchu, od 25 do 45 osób w godzinach szczytu, muszą zostać zmodernizowane przez doświetlenie oraz poprawę widoczności zarówno pieszych zbliżających się do jezdni, jak i samochodów w oddali, tak by pieszy mógł ocenić, czy uda mu się bezpiecznie przekroczyć jezdnię.

Źródło grafiki: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad