biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Polacy nie chcą płacić za abonament RTV. Sprawą zajmie się prokuratura
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 03.06.2019 02:00

Polacy nie chcą płacić za abonament RTV. Sprawą zajmie się prokuratura

Polacy nie chcą płacić za abonament RTV. Sprawą zajmie się prokuratura
Biznesinfo.pl

Tylko milion Polaków stosuje się do obowiązku opłacania abonamentu RTV

Według danych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 96,4% gospodarstw domowych posiada odbiorniki telewizyjne, jednak zarejestrowana jest tylko połowa z nich (6,6 mln). Obowiązek opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego wypełnia zaś tylko 31% abonentów. Z nich 55,7%, czyli 3,7 mln zostało zwolnionych z tego typu opłaty. Reszta z nich, czyli 3,1 mln zobowiązana jest do wnoszenia opłaty za abonament. Jednak jak pokazuje sprawozdanie KRRiT z działalności w 2018 roku, tylko ok. 31% gospodarstw (994 637), na które nałożono obowiązek płacenia, uiszczyło należność.

Ile wynosi abonament RTV? - cena

Miesięczna opłata za używanie odbiornika radiowego i telewizyjnego to 7 zł za używanie odbiornika radiofonicznego oraz 22,70 zł za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego. Wysokość opłaty jest stała. Można skorzystać ze zniżek i zapłacić za cały rok z góry. Wtedy opłata wyniesie 245,15 zł. Jednak nawet taka obniżka nie zachęciła Polaków do opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Abonament radiowo telewizyjny 2019 - zwolnienia

KRRiT przewidziała zwolnienie z obowiązku opłat dla osób, które:

  • ukończyły 75. rok życia,

  • zaliczają się do I grupy inwalidzkiej,

  • są kombatantami będącymi inwalidami wojennymi lub wojskowymi,

  • ukończyły 60 lat i mają prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50% przeciętnego wynagrodzenia. 

Dlaczego Polacy nie chcą płacić za abonament RTV?

Jednego z powodów, które wpływają na tak słaby wynik w opłacaniu abonamentu, upatruje się w rozwijającym się rynku abonamentowych serwisów z telewizją na życzenie. Coraz więcej młodych osób z grupy wiekowej 13-29 lat nie korzysta z tradycyjnej telewizji, a rozrywki szuka w serwisach VOD. Jednak w porównaniu do Europy Zachodniej, w Polsce i tak jest jeszcze dużo miłośników klasycznej telewizji. Opozycja jednak zwraca uwagę na inny problem. Jak powiedział Wojciech Król (PO) z sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu: funkcjonowanie publicznych mediów wymaga zmian, także tych zmierzających do ich odpartyjnienia.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi:
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: