Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Influencerzy na celowniku. UOKiK nakłada gigantyczne kary
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 29.08.2023 12:51

Influencerzy na celowniku. UOKiK nakłada gigantyczne kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Iberion

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwyraźniej postanowił wziąć się na poważnie za problemy związane z influencerami. Nałożono bowiem gigantyczne kary na trójkę influencerów za kryptoreklamę.

UOKiK kontra influencerzy

Całą sprawę opisał portal Gazeta.pl. Według cytowanych przez serwis ustaleń UOKiK, influencerom za lokowanie swoich produktów w postach oraz relacjach na Instagramie płaciła spółka Olimp Laboratories.

Problem polegał jednak na tym, że materiały sponsorowane zamieszczone przez influencerów zgodnie z wytycznymi od reklamodawcy nie były prawidłowo oznaczone. A zgodnie z prawem taki post bądź relacja musi zawierać informację, że jest reklamą.

Historyczne kary

W związku z ustalonymi faktami, prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu kar na spółkę Olimp Laboratories oraz trójkę twórców: Katarzynę Dziurską, Piotra Liska i Katarzynę Oleśkiewicz-Szubę.

Z informacji Gazety.pl wynika, że oznaczenia materiałów miały być niejasne. Konkretnie chodzi o oznaczanie marki reklamodawcy lub poszczególnych produktów, co zdaniem Urzędu utrudniło odróżnienie materiału sponsorowanego od prawdziwej prywatnej opinii.

Do tego UOKiK ujawniło, że samo Olimp Labs zaczęło korzystać z reklamy w social media, a dopiero w 2023 dostosowała się do rekomendacji Urzędu z dobrymi praktykami wydanej rok wcześniej. Gazeta.pl zaznaczyła również, że są to pierwsze tego typu kary nałożone w Polsce za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.

Tysiące złotych

Jak informuje Gazeta.pl, Olimp Laboratories za swoje naruszenia zostało ukarane karą w wysokości 5 mln zł. Na tym jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie poprzestał.

Ukarani zostali również trzej wspomniani influencerzy. Za naruszenie prawa Katarzyna Dziurska musi zapłacić 16 tys. zł, Piotr Lisek 23 tys. zł, zaś Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba - 5 tys. zł. Głównym czynnikiem w wymierzaniu kar było stosowanie się do zaleceń reklamodawcy.

Tagi: UOKiK Reklama