Galerie handlowe nie radzą sobie już tak dobrze jak kiedyś. M.in. przez zakupy w internecie
fot. Michal Jarmoluk / Pixabay
Autor Stanisław Węgrowski - 2 Lutego 2020

Galerie handlowe w poważnych tarapatach. Z polskich miast może zniknąć ich wiele

Galerie handlowe małej i bardzo małej wielkości notują spadek odwiedzalności - odpowiednio o 3 i 2,7 proc. Z kolei średnie centrum handlowe kończy rok ze stratą 1 proc. Jedynie duże galerie handlowe radzą sobie z zakazem handlu w niedziele. Takie miejsca zyskały przeciętnie 1,9 proc. - wynika z raportu Retail Institute.

Galerie handlowe także odczuwają zakaz handlu

Zakaz handlu w niedziele odcisnął piętno także na galeriach handlowych. Szczególnie te mniejsze są na tym stratne. Z raportu Retail Institute, na który powołuje się Business Insider Polska wynika, że przyczyn niższych obrotów jest znacznie więcej, ale oczywiście zakaz handlu jest jedną z głównych determinant takiego stanu rzeczy. Zdaniem specjalistów także rosnące koszty operacyjne już niedługo doprowadzą do zamknięcia wielu galerii handlowych.

- Przyczyna jest prosta - jeżeli zlikwiduje się możliwość swobodnego handlowania siedem dni w tygodniu, obroty nie będą rosły w założonym wcześniej tempie, a jeżeli nie rosną w ogóle, tak jak zakładano, to trudno tu mówić o poprawie sytuacji. Szczególnie, że wynajmowane lokale nie tanieją, a pensje pracowników nie maleją - mówi na łamach Business Insider Polska Szymon Łukasik, dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych w firmie Cresa Polska.

Powodów kiepskiej kondycji galerii handlowych jest znacznie więcej

Choć zakaz handlu w niedziele nie pomaga galeriom handlowym, to przyczyn ich problemów należy upatrywać się gdzie indziej. Zdaniem ekspertów Retail Institute wpływ na spadek obrotów mają też zmieniające się nawyki i zachowania konsumentów, rosnąca konkurencja e-commerce czy odpływ klientów do innych formatów sprzedaży.

Nie bez znaczenia np. na wyniki spółek modowych, mają również zmiany klimatyczne i rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów - mówi BIP Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Zdaniem ekspertki dynamika zmian na różnych płaszczyznach (prawnych, technologicznych, społecznych etc.) sprawia, że proces zarządzania galerią handlową już dawno nie był tak skomplikowany i wymagający. Do tego wzrost ww. kosztów operacyjnych oraz utrzymanie placówek w dobrych lokalizacjach i rosnąca potęga kanału e-commerce nie ułatwia życia centrom handlowym.

Likwidacje są prawdopodobne

Trudną sytuację potwierdzają także rynki zagraniczne, gdzie spadają wpływy sieci handlowych. W samych Stanach Zjednoczonych tylko w 2019 roku zamknięto ich aż 50. Eksperci Retail Institute przewidują, że zaostrzenie zakaz handlu spowoduje wzrost kosztów operacyjnych, jakie ponoszą sieci. Wygląda na to, że wiele galerii handlowych czeka zamknięcie - to po prostu przestaje się opłacać.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News