Galerie handlowe nie radzą sobie już tak dobrze jak kiedyś. M.in. przez zakupy w internecie
fot. Michal Jarmoluk / Pixabay
Autor Stanisław Węgrowski - 2 Lutego 2020

Galerie handlowe w poważnych tarapatach. Z polskich miast może zniknąć ich wiele

Galerie handlowe małej i bardzo małej wielkości notują spadek odwiedzalności - odpowiednio o 3 i 2,7 proc. Z kolei średnie centrum handlowe kończy rok ze stratą 1 proc. Jedynie duże galerie handlowe radzą sobie z zakazem handlu w niedziele. Takie miejsca zyskały przeciętnie 1,9 proc. - wynika z raportu Retail Institute.

Galerie handlowe także odczuwają zakaz handlu

Zakaz handlu w niedziele odcisnął piętno także na galeriach handlowych. Szczególnie te mniejsze są na tym stratne. Z raportu Retail Institute, na który powołuje się Business Insider Polska wynika, że przyczyn niższych obrotów jest znacznie więcej, ale oczywiście zakaz handlu jest jedną z głównych determinant takiego stanu rzeczy. Zdaniem specjalistów także rosnące koszty operacyjne już niedługo doprowadzą do zamknięcia wielu galerii handlowych.

Tylko odbierzesz telefon i stracisz tysiące złotych. Zwykłe połączenie może mieć tragiczne konsekwencjeTylko odbierzesz telefon i stracisz tysiące złotych. Zwykłe połączenie może mieć tragiczne konsekwencjeCzytaj dalej

- Przyczyna jest prosta - jeżeli zlikwiduje się możliwość swobodnego handlowania siedem dni w tygodniu, obroty nie będą rosły w założonym wcześniej tempie, a jeżeli nie rosną w ogóle, tak jak zakładano, to trudno tu mówić o poprawie sytuacji. Szczególnie, że wynajmowane lokale nie tanieją, a pensje pracowników nie maleją - mówi na łamach Business Insider Polska Szymon Łukasik, dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych w firmie Cresa Polska.

Powodów kiepskiej kondycji galerii handlowych jest znacznie więcej

Choć zakaz handlu w niedziele nie pomaga galeriom handlowym, to przyczyn ich problemów należy upatrywać się gdzie indziej. Zdaniem ekspertów Retail Institute wpływ na spadek obrotów mają też zmieniające się nawyki i zachowania konsumentów, rosnąca konkurencja e-commerce czy odpływ klientów do innych formatów sprzedaży.

Nie bez znaczenia np. na wyniki spółek modowych, mają również zmiany klimatyczne i rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów - mówi BIP Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Zdaniem ekspertki dynamika zmian na różnych płaszczyznach (prawnych, technologicznych, społecznych etc.) sprawia, że proces zarządzania galerią handlową już dawno nie był tak skomplikowany i wymagający. Do tego wzrost ww. kosztów operacyjnych oraz utrzymanie placówek w dobrych lokalizacjach i rosnąca potęga kanału e-commerce nie ułatwia życia centrom handlowym.

Największe hity eksportowe PRL-u. Kilka z nich naprawdę mocno cię zdziwiNajwiększe hity eksportowe PRL-u. Kilka z nich naprawdę mocno cię zdziwiCzytaj dalej

Likwidacje są prawdopodobne

Trudną sytuację potwierdzają także rynki zagraniczne, gdzie spadają wpływy sieci handlowych. W samych Stanach Zjednoczonych tylko w 2019 roku zamknięto ich aż 50. Eksperci Retail Institute przewidują, że zaostrzenie zakaz handlu spowoduje wzrost kosztów operacyjnych, jakie ponoszą sieci. Wygląda na to, że wiele galerii handlowych czeka zamknięcie - to po prostu przestaje się opłacać.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Córka Anny Jantar nie zapomina o mamie. Obecny rok będzie dla niej szczególnie bolesny
  2. IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
  3. Od teraz nowy obowiązek. Auta muszą być konkretnie wyposażone
  4. 13. emerytura jednak nie dla wszystkich. 200 tys. Polaków będzie musiało obejść się smakiem
  5. Będzie naprawdę niebezpiecznie. Pilny alarm dla prawie całej Polski
Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News