Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > E-biznes
Polak Olga
Polak Olga 26.05.2021 02:00

E-biznes

busy-1972091 960 720
www.pixabay.com

Masz dość pracy, szefa, ośmiu godzin spędzanych codziennie w biurze? Nie marzyłeś nigdy o tym, aby pracować na własny rachunek i na własnych zasadach? Przez myśl przemknął Ci pomysł założenia własnego biznesu? Albo, idąc z duchem czasu - własnego biznesu w sieci? E-biznes - bo o tym będzie artykuł, to coraz popularniejsza forma prowadzenia własnej działalności. Zwłaszcza w czasach epidemii COVID-19, gdzie praca zdalna jest bezpieczną i w miarę pewną formą zarobków. Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które istnieją tylko i wyłącznie w sieci.

Internet przyszłością biznesu

Idea biznesu elektronicznego, inaczej e-biznesu pojawiła się w 1995 roku. Pionierem w tej dziedzinie był koncern IBM. Taki model prowadzenia biznesu opiera się na rozwiązaniach teleinformatycznych, z ogromnym naciskiem na aplikacje internetowe. E-biznes to wymiana informacji, produktów, usług, przepływ pieniędzy, podpisywanie umów, przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, działania reklamowe, wyszukiwanie informacji itd.

Zalety e-biznesu

Zakładając e-biznes, nie potrzebujesz powierzchni biurowej, a swoją pracę możesz wykonywać zdalnie. Same koszty prowadzenia takiej firmy są o wiele mniejsze niż w przypadku jej tradycyjnej formy. Wszelkie działania marketingowe i reklamowe wykonujesz w sieci, a dzięki e-PR czyli elektronicznemu Public Relations, możesz bez problemów kształtować wizerunek swojej firmy w sieci oraz komunikować się z mediami. W tym przypadku bardzo często odpadają też koszty zatrudnienia pracowników, bo najczęściej e-biznes można prowadzić samodzielnie. A nawet jeśli firma będzie potrzebować pracownika, to koszty jego utrzymania są znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnego biznesu. Właściciele e-biznesów często zatrudniają swoich pracowników na umowę zlecenie lub umowę o dzieło - mogą oni wykonywać swą pracę zdalnie. Jeśli chodzi o towary, to w przypadku sklepów internetowych są dostępne 24 godziny na dobę. Na uwagę zasługuje fakt, że w e-biznesie rynek zbytu jest właściwie nieograniczony i nie obejmuje jedynie najbliższego otoczenia, jak w przypadku tradycyjnego rynku. Dzięki temu nieustannie możemy poszerzać zasięg naszych działań i rozwijać się również na rynkach międzynarodowych. Wszelkie kontakty są najczęściej bezpłatne i natychmiastowe. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, właściciele zazwyczaj nie ponoszą kosztów wysyłki, gdyż pokrywa je nabywca. W biznesie internetowym mamy dużą elastyczność działań. Rozpocząć taką działalność możemy bez dużych nakładów finansowych.

Wady e-biznesu

Pewnym ograniczeniem w przypadku e-biznesu jest długi okres budowania zaufania klientów, gdyż wybory w sieci odbywają się głównie na podstawie opinii i komentarzy innych użytkowników. W tego typu biznesach istnieje już spora konkurencja. Aby poradzić sobie z konkurencją, potrzebne są pomysł i profesjonalizm. W sieci trendy, mody i upodobania klientów zmieniają się błyskawicznie, dlatego zawsze trzeba być na bieżąco. Klienci w Internecie wymagają obsługi na najwyższym poziomie, a za każdy, nawet mały błąd, mogą bardzo surowo skrytykować.

E-biznes krok po kroku

Najistotniejszą kwestią przy prowadzeniu e-biznesu jest posiadanie strony internetowej, a w wielu przypadkach również sklepu internetowego. Aby założyć taką stronę, należy wykupić domenę internetową. Trzeba zarejestrować adres strony za pośrednictwem uprawnionej firmy i pozyskać miejsce na serwerze (tzw. hosting), aby ją utrzymać i przedstawić w sieci. Następnie wybiera się wolny adres oraz rozszerzenie i opłaca okres użytkowania domeny oraz korzystania z serwera. Dodatkowo można stworzyć własny newsletter, biuletyn, listę adresową, marketing, copywriting, prowadzić bloga oraz zająć się pozycjonowaniem serwisu. Aby stworzyć własną firmę internetową, trzeba najpierw dopełnić wszystkich formalności, które pojawiają się przy zakładaniu każdego przedsiębiorstwa. Jeśli zostanie to zrobione, można zająć się budowaniem firmy w sieci. Profil działalności powinien opierać się na doświadczeniu. Zanim więc założysz e-biznes, zbierz jak najwięcej informacji, zasięgnij opinii osób, które już to robią lub znają się na rzeczy i jeśli masz naprawdę ciekawy pomysł, możesz startować z biznesem. Bibliografia: 1. www.gov.pl 2. www.poradnikprzedsiebiorcy.pl 3. www.wlasnybiznes.pl