BiznesINFO.pl
EN 01520265 0004

Rex Features/East News

Brytyjskie sklepy zaczęły wydzielać klientom olej słonecznikowy. Problem zaczyna doskwierać całej Europie

24 Kwietnia 2022

Autor tekstu:

Kasper Starużyk

Udostępnij:

Olej słonecznikowy zaczął być racjonowany w Wielkiej Brytanii. Ponad miesiąc temu opisaliśmy relację zdziwionego czytelnika z Niemiec, który wysłał do redakcji biznesinfo.pl zdjęcia sklepowych półek, na których widniały informacjo o braku produktu. Europa zaczyna mieć poważny problem.

Skutki wojny w Ukrainie zaczęli już odczuwać konsumenci z tak odległego od działań wojennych państwa jak Wielka Brytania. Ukraina i Rosja, które odpowiadają za większość światowego eksportu oleju słonecznikowego z powodu przerwania łańcuchów dostaw z powodu wojny przestały dostarczać produkt. Podaż oleju słonecznikowego zaczęła więc drastycznie maleć.

Tesco racjonuje olej słonecznikowy

W sklepach brytyjskiej sieci Tesco ulokowanych na Wyspach Brytyjskich nie kupimy obecnie więcej niż 3 butelki oleju słonecznikowego, podają brytyjskie media.

Limity sprzedaży oleju słonecznikowego wprowadziły także takie sieci jak Waitrose i Morrisons, podaje Business Insider.

Niemcy były pierwsze

W połowie marca pisaliśmy o problemach z dostępem do oleju słonecznikowego w niemieckich sklepach. Podobnie jak wtedy niemieccy hurtownicy zapewniali o dużych zapasach produktu, tak teraz robią to również brytyjskie sieci.

Sytuacja jest jednak raczej dużo gorsza od zapewnień, co zdaje się potwierdzać stan sklepowych zasobów.

Ukraina liderem produkcji oleju słonecznikowego

Ukraina przed wojną odpowiadała za produkcję 51 proc. światowej podaży oleju słonecznikowego. Na drugim miejscu jest Rosja z wynikiem 27 proc. Oba znajdujące się w stanie wojny kraje odpowiadają więc za produkcję niemal 80 proc. oleju słonecznikowego.

Obecna sytuacja da z pewnością większe pole do aktywności Argentynie i Turcji, które plasują się na kolejnych pozycjach w produkcji oleju słonecznikowego.

Kasper StarużykAutor

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

flaga Niemiec, flickr

Handel

Ceny samochodów używanych w Niemczech rosną do niewyobrażalnych poziomów. Tendencja może przenieść się na nasz rynek

Czytaj więcej >

Handel

Niemiecka drogeria DM wchodzi na polski rynek za 2 dni. Dla pierwszych klientów przygotowano prezenty

Czytaj więcej >

Handel

InPost winduje ceny do góry. Firma podwyższa je drugi raz w ciągu miesiąca

Czytaj więcej >
skrzynka na listy

Handel

Fatalna wiadomość dla kierowców BMW, Mini i Porsche. Muszą udać się do serwisów

Czytaj więcej >

Handel

Biedronka od dziś wprowadza “tarczę antyinflacyjną”. Kluczowe produkty mają mocno potanieć

Czytaj więcej >
kawa

Handel

Zbiory kawy najgorsze w historii. Ulubionego napoju może zabraknąć

Czytaj więcej >