BiznesINFO.pl

Biznesinfo

Branża wędliniarska chce, by UOKiK skontrolował ceny mięsa. Zdaniem rzeźników są one zbyt niskie

25 Marca 2023

Autor tekstu:

Magdalena Madoń

Branża wędliniarska zwraca uwagę, że ceny mięsa w marketach mogą być zaniżone w stosunku do rzeczywistych kosztów produkcji. 


 

Branża mięsna prosi UOKiK o interwencję

Jak podają wiadmoscihandlowe.pl, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP (SRW RP) zwróciło się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z prośbą o podjęcie postępowania w związku z cenami mięsa wieprzowego w dużych polskich sklepach. Chodzi o ustalenie, czy nie doszło do naruszeniu przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zdaniem branży ceny oferowane są zbyt niskie. Stowarzyszenie podaje konkretne przykłady. Przykładowo w styczniu sieci Kaufland oferowały kilogram karkówki za kwotę 12,99 zł, z kolei schab bez kości za 14,99 zł. W lutym 1 kg schabu można było kupić za 11,86 zł, a karkówkę bez kości za 13,99 zł.

Tymczasem w lutym średnia cena hurtowa za schab wynosiła 19 zł za kilogram.

Zagrożenie dla branży mięsnej

Tańsze mięso w marketach jest klientom na rękę, ale w dalszej perspektywie może zaszkodzić branży mięsnej. 

-Sprzedaż po zaniżonych cenach, prowadzona przez sklepy wielkopowierzchniowe, z jednej strony doprowadza zakłady do bankructw, a z drugiej daje niechlubny przykład innym podmiotom współpracującym z sieciami, że jednak możliwe jest oferowanie produktów na marży bliskiej zeru. Brak reakcji władz państwowych na obecny proceder jest irracjonalny – napisali w apelu członkowie SRiW. 

Promocje w sieciach

Przedstawiciele Urzędu wskazują, że prezes UOKiK może podjąć interwencję tylko wtedy, gdy rażąco niskie ceny stosuje podmiot, który ma dominującą pozycję na danym rynku, czyli ma w nim minimum 40 proc. udziału. Aktualnie jednak żadna sieć handlowa nie ma takiego udziału. 

Zdaniem prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, cytowanej przez Wiadomości handlowe, sklepy działają zgodnie z prawem, a różnice w cenach poszczególnych sklepach wynikają z polityki cenowej i promocyjnej każdej firmy. 

Prezes UOKiK zapewnił jednak, że przyjrzy się sprawie.

Tagi:

mięsohandel

Podobne artykuły

Handel

Ważny komunikat Biedronki. Chodzi o karty lojalnościowe
Czytaj więcej >

Handel

Biedronka udostępnia możliwość zrobienia zakupów online z dostawą do domu
Czytaj więcej >

Handel

Fiat 126p obchodzi 50. urodziny. Pół wieku temu w Polsce rozpoczęła się prawdziwa rewolucja motoryzacyjna
Czytaj więcej >

Handel

Znana amerykańska sieć restauracji niebawem wkroczy na polski rynek. Pierwsze otwarcie w lipcu
Czytaj więcej >

Handel

Dyrektywa plastikowa. Od 1 lipca 2024 roku ze sklepów zniknie wiele produktów jednorazowych
Czytaj więcej >

Handel

Marlboro zniknie z rynku. Producent rezygnuje z biznesu tytoniowego
Czytaj więcej >
Magdalena Madoń

Redaktor Biznesinfo. Wcześniej copywriter oraz młodsza księgowa. Absolwentka rachunkowości i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W wolnym czasie bierze czarodziejski flet i gra w orkiestrach dętych.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Więcej z kategorii Handel

Handel

Maria Gil-Sobczyk

Znany produkt wycofany ze sprzedaży w sieci Biedronka. Wykryto w nim groźną bakterię
Czytaj więcej >
Handel

Paula Drechsler

Producent popularnych telefonów znika z polskiego rynku. Co z gwarancją i aktualizacjami?
Czytaj więcej >
Handel

Magdalena Madoń

Żabka wprowadza zaskakującą usługę. Można "odpicować sobie buty"
Czytaj więcej >
Handel

Patryk Solarczyk

Miejsce w Polsce, gdzie warzywa i owoce kupisz nawet za połowę ceny
Czytaj więcej >
Praca

Maria Gil-Sobczyk

Znana polska sieć marketów zamierza otworzyć sklep internetowy. Specjalista poszukiwany
Czytaj więcej >
Handel

Maria Gil-Sobczyk

Koniec UPC Polska. Abonenci sieci kablowej otrzymują SMS-y o zamknięciu salonów i punktów sprzedażowych
Czytaj więcej >