biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Na zakupach ochronę środowiska mamy gdzieś. Porażający raport ujawnia prawdę
Paulina Musianek
Paulina Musianek 25.09.2019 02:00

Na zakupach ochronę środowiska mamy gdzieś. Porażający raport ujawnia prawdę

Na zakupach ochronę środowiska mamy gdzieś. Porażający raport ujawnia prawdę
Biznesinfo.pl

Zakupy Polaków niezbyt “przyjazne dla środowiska”

Zakupy Polaków niestety nadal są dalekie od ekologicznego ideału. Jak wynika z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego” ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, partnera merytorycznego raportu, 38% Polaków przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje, a wybierając żywność czy kosmetyki aspekt środowiskowy jest jednym z najmniej istotnych. Co więcej, blisko połowa respondentów nie korzysta na zakupach z toreb wielorazowego użytku. 29% ankietowanych przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych. ⅓ osób deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.

Swoje konsumenckie zachowania Polacy tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami (52%) i złymi nawykami (39%). Jak wynika z raportu, barierą dla lepszych ekologiczne decyzji zakupowych jest również cena. Aż ⅓ Polaków kupiłoby produkt opatrzony ekologicznym certyfikatem, gdyby nie był tak drogi. 

Lubimy rzeczy z drugiej ręki

Za to Polacy chętnie korzystają z używanych produktów. 45% badanych deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada, a ⅓ korzysta z różnego rodzaju wypożyczalni.

Często kupujemy również towary z drugiej ręki, głównie są to samochody, książki i ubrania. W 67% kupujemy je na portalach aukcyjnych, a 39% w sklepach z używanymi przedmiotami (39%). Ponad połowa Polaków przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty.

Powoli rozwija się nasza świadomość ekologiczna

Jak wynika z badania, 31% ankietowanych wie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne, zaś 37% przyznaje, że wierzy, że zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska.

– Z naszego badania wynika, że w Polakach budzi się świadomość ekologiczna i powoli dają temu wyraz w swoich zachowaniach zakupowych. Zdecydowanie pionierami w tym zakresie są mieszkańcy dużych miast, w szczególności wykształcone kobiety. Mimo optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy, chęci ograniczenia konsumpcji czy korzystania z wypożyczalni, nadal w codziennych zachowaniach widoczny jest brak prostych przyzwyczajeń, takich jak np. ograniczenie liczby toreb foliowych czy korzystanie z toreb wielorazowego użytku. Z badania jasno też wynika, że cenowo produkty ekologiczne są poza zasięgiem wielu Polaków, gdyż przegrywają ceną z tradycyjnymi produktami. Mimo tego, wyraźnie widać, że idą zmiany, a starannie i sukcesywnie prowadzona kampania informacyjna przynosi rezultaty – komentuje Filip Owczarek, autor raportu.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi: Zakupy
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: