Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Największa firma na świecie może być sporym zaskoczeniem. Potężne przychody w niepozornej branży
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 06.01.2021 01:00

Największa firma na świecie może być sporym zaskoczeniem. Potężne przychody w niepozornej branży

Największa firma na świecie - co stoi za tak wielkim sukcesem?
Pixabay/Free-Photos

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka firma jest największa na świecie,

  • Które branże zarabiają najwięcej,

  • Co stoi za sukcesem największej firmy na świecie.

Największa firma na świecie

Siedem z dziesięciu największych firm świata zajmuje się paliwami kopalnymi. Widać więc gołym okiem, że jest to branża potężna, która gwarantuje największe przychody. W pierwszej dziesiątce pojawiły się także firma z branży motoryzacyjnej, japoński konglomerat i… amerykańska sieć zajmująca się sprzedażą detaliczną - Walmart.

Warto zauważyć, że różnica w przychodach Walmartu i drugiej największej na świecie firmy - ExxonMobil to różnica w wysokości 50 mld dolarów. Co stoi za tak wielkim sukcesem amerykańskiej firmy zatrudniającej ponad dwa miliony osób i sprawia, że jest niedościgniona?

Walmart - największa firma na świecie

Walmart założył w 1962 roku Sam Walton, który prowadził wcześniej kilka sklepów franczyzowych 'Ben Franklin'. Pomysł na stworzenie własnej sieci supermarketów pojawił się po tym, jak centrala sklepów 'Ben Franklin' odrzuciła pomysły Waltona dotyczące ekspansji sieci na tereny wiejskie.

Intuicja nie zawiodła młodego przedsiębiorcy i po otwarciu pierwszego sklepu w Rogers w Arkansas, firma zyskiwała wciąż rosnącą popularność, by już w 1991 roku stać się największą siecią sklepów detalicznych w Stanach Zjednoczonych, a dziewiętnaście lat później na całym świecie.

Zawsze niskie ceny. Zawsze

Na sukces amerykańskiej sieci złożyło się bardzo wiele czynników, jednak znamienny wydaje się fakt, że Sam Walton, dorastając w rodzinie o słabym statusie materialnym, nauczył się szanować pieniądze swoich klientów, dlatego postanowił, że sprzedawane przez niego produkty będą kosztować 5 lub 10 centów.

Idea stała się mottem przewodnim sieci, stąd znane do teraz slogany: „Wal-Mart. Always Low Prices. Always” - “Wal-Mart. Zawsze niskie ceny. Zawsze”, czy „Save Money. Live Better” - “Oszczędzaj pieniądze. Żyj lepiej”.

Nowatorskie metody zarządzania

Oprócz tego największa firma na świecie zawdzięcza potężny sukces nowatorskim sposobom zarządzania, które w swoich sklepach wprowadzał Sam Walton. Wymuszał na dostawcach najniższe ceny, tak, by jego klienci byli zawsze zadowoleni.

Dbałość o klienta Walton stawiał zawsze na pierwszym miejscu. Jak cytuje portal nazwane.pl, Walton zwykł mówić: "Jedyną osobą, która może zwolnić zarówno prezesa firmy, jak i kasjera, jest klient: wystarczy, że zacznie robić zakupy u konkurencji".

Innym mottem, którym kierował się założyciel Walmartu było: „Dostarczaj klientom więcej, niż obiecujesz — daj im to, czego chcą i jeszcze trochę”.

Oprócz tego Walton postanowił dzielić się swoimi zyskami z menadżerami sklepów, co wyraźnie motywowało ich do ciężkiej pracy do osiągania jak najwyższych wyników sprzedażowych. Ponadto nauczony doświadczeniem z pracy we franczyzach 'Ben Franklin', Walton zawsze doceniał inwencję i pomysłowość swoich pracowników. Powtarzał, że należy ich traktować jak partnerów, którzy są niezwykle ważnym elementem budującym sukces przedsiębiorstwa.