Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Lidl całkiem odwrotnie niż Biedronka. Niemiecka sieć piwa bezalkoholowego każdemu nie sprzedaje
Radosław Święcki
Radosław Święcki 04.07.2021 02:00

Lidl całkiem odwrotnie niż Biedronka. Niemiecka sieć piwa bezalkoholowego każdemu nie sprzedaje

Lidl
fot. wikimedia.org/Aljona83

Lidl przyjął diametralnie inną taktykę niż Biedronka w kwestii sprzedaży piwa bezalkoholowego. W placówkach niemieckiej sieci nie kupią go osoby niepełnoletnie. Jak Lidl tłumaczy mogące budzić kontrowersje zasady?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Lidl nie sprzedaje piwa bezalkoholowego osobom poniżej 18 roku życia

  • Jak Lidl tłumaczy stosowanie takich zasad

  • Jaką politykę w tej sprawie przyjęła Biedronka

Lidl nie sprzedaje piwa bezalkoholowego wszystkim

Być może nie wszyscy wiedzą, ale Lidl nie sprzedaje piwa bezalkoholowego wszystkim. Sieć przyjęła zasady zgodnie z którymi w jej placówkach produktu nie mogą zakupić osoby poniżej 18. roku życia.

To oznacza, że w placówkach sieci w przypadku zakupu piwa bezalkoholowego obowiązują takie same zasady jak przy zakupie normalnego alkoholu. Przy kasie trzeba więc liczyć się z koniecznością okazania stosownego dokumentu, potwierdzającego wiek konsumenta.

Dlaczego w Lidlu przyjęto mogące budzić kontrowersje reguły? Niemiecka sieć jak przypomina Wirtualna Polska powołuje się tu na stanowisko Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA). Organizacja ta przestrzega przed podawaniem dzieciom napojów bezalkoholowych typu szampan czy właśnie piwo. Powód? W jej ocenie spożycie tychże produktów może prowadzić do wyrobienia nawyku sięgania po alkohol w późniejszych latach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

PARPA podkreśla jednak, że piwo bezalkoholowe nie jest alkoholem w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stąd nie ma podstaw do ograniczania jego sprzedaży.

Kasjer nie może żądać okazania dowodu osobistego przy zakupie piwa bezalkoholowego, ale może odmówić jego sprzedaży, uzasadniając to ważnym interesem społecznym. Co istotne, zasada ta dotyczy dzieci do 13. roku życia, ale już nie nastolatków wkraczających w dorosłość.

Z kolei Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdza, że sprzedawcy mają prawo do wprowadzenia reguł dotyczących zakupów w swoich placówkach. Tyle, że nie mogą one naruszać obowiązujących reguł prawnych, czyli wpływać na swobodę obywatelską lub dostęp do towarów i usług. Naruszenie owych reguł kwalifikuje się jako wykroczenie.

Jak w Biedronce?

Podobne zasady jak Lidl stosuje sieć Aldi. Piwo bezalkoholowe można natomiast bez przeszkód kupić u największego konkurenta sieci czyli w Biedronce. Weryfikacja wieku następuje jedynie w przypadku alkoholu - 5 lat temu przyjęto zasadę, że jeśli klient wygląda na mniej niż 25 lat, to sprzedawca ma prawo żądać okazania dowodu osobistego.

Tymczasem piwo bezalkoholowe cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich konsumentów. Z danych przytoczonych przez Wirtualną Polskę wynika, że stanowią one ok. 5 proc. całego rynku alkoholi i wydaliśmy na nie w zeszłym roku 850 mln zł.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]

Tagi: Lidl