Jazda na suwak obowiązuje w Polsce od grudnia 2019 roku
Pxhere
Autor Stanisław Węgrowski - 20 Stycznia 2020

Coraz więcej problemów z jazdą na suwak. Kierowcy naginają przepisy, prowokując wypadki

Jazda na suwak miała poprawić ruch na polskich drogach. Ale póki co ciężko powiedzieć, by doszło do istotnej poprawy. Niektórzy kierowcy nie przestrzegają nowych przepisów, inni je naginają, tworząc niebezpieczne sytuacje na drogach. Jak powinna wyglądać jazda na suwak?

Jazda na suwak niezrozumiała dla kierowców

Jak podaje bankier.pl, w piątek w Kielcach doszło do bardzo niebezpiecznej sytuacji. Pewien kierowca, który jechał bardzo szybko, na milimetry wyprzedzał auto jadące prawym pasem, aby go wyprzedzić. Przy okazji wjechał na część jezdni wyłączoną z ruchu. Do kolizji brakowało dosłownie centymetrów. Na dodatek “pędzący” kierowca zatrzymał jeszcze auto, aby zrugać prawidłowo jadącego i krzyczał, że ma pierwszeństwo, bo “jest suwak”. Najwidoczniej jazda na suwak nie jest zrozumiała dla wszystkich.

Jazda na suwak obowiązuje już od zeszłego roku

Jazda na suwak weszła w życie 6 grudnia 2019 roku. W sytuacji, gdy jeden z pasów kończy się lub został zablokowany, kierowca jadący na pasie obok ma obowiązek umożliwić zmianę pasa i przy umożliwienie kontynuacji jazdy pojazdowi, który nie ma takiej możliwości. Ale w opisywanej przez bankier.pl sytuacji ta zasada nie miała zastosowania.

O czym należy pamiętać, jeśli chodzi o jazdę na suwak?

Bankier.pl podaje, że jazda powinna się odbywać ze znacznie ograniczoną prędkością (korek - prędkość 5 km/h) , a więc dotyczy to tylko korków, a nie tylko spowolnienia ruchu. Pierwszeństwo ma jedynie samochód, który jest na końcu pasa, który się kończy. Tym samym inne auta muszą do niego dojechać, zanim będą mogły skorzystać z prawa jazdy na suwak.

Kiedy jazda na suwak nie ma zastosowania?

  • jeśli auto jest na pasie do skrętu;
  • na pasie rozbiegowym, np. przy wyjeździe ze stacji benzynowej;
  • jeśli na drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku korek zrobił się jedynie na jednym z nich.

Portal przypomina, że w Kodeksie drogowym znajduje się też przepis mówiący o tym, że należy robić wszystko, aby nie doszło do kolizji. Co oznacza, że auto jadące na pasie, który się kończy, nie może “wpychać się” przed inny samochód.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News