Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Jak napisać referencje dla pracownika?
Dominik Moliński
Dominik Moliński 22.03.2022 08:31

Jak napisać referencje dla pracownika?

Jak napisać referencje dla pracownika?
Pixabay.com

Czym są referencje dla pracownika?

Referencje to dokument w formie pisemnej, który zawiera opinię na temat pracownika. Referencje wystawia były pracodawca na jego żądanie. Warto zaznaczyć, że takie pismo powinno raczej zawierać pozytywną opinię i musi przedstawiać ocenę z zawodowego punktu widzenia.

Niedopuszczalne jest zamieszczanie w referencjach dla pracownika kłamstw, pomówień oraz opinii na temat życia prywatnego. Dokument musi skupiać się na życiu zawodowym, tj. opisać wywiązywanie się z obowiązków zawodowych pracownika, skuteczność pracy, stopień zaangażowania itp. Jeśli pracodawca nie ma dobrego zdania na temat pracownika, oczywiście z zawodowego punktu widzenia, to nie powinien wystawiać referencji.

W jakim celu wystawiane są referencje dla pracownika?

Referencje pomagają zdobyć nową pracę. Pracodawca wystawiając referencje dla pracownika, powinien zdawać sobie z tego sprawę, dlatego jeśli pracownik faktycznie należycie wypełniał swoje obowiązki lub jeśli wyróżniał się na tle innych pracowników, to warto o tym wspomnieć.

Wystawiane referencje dla pracownika przekazywane są rekruterom lub innym pracodawcom, gdy pracownik zamierza ubiegać się o stanowisko w nowym miejscu pracy. Referencje dostarczone wraz z CV powodują, że aplikacja staje się skuteczniejsza i bardziej atrakcyjna – rekruterzy oraz przyszli pracodawcy otrzymują większą ilość informacji, dzięki czemu mogą się upewnić, że pracownik starający się o nową pracę będzie spełniał wszystkie wymogi, a w razie wątpliwości będą mogli również samodzielnie skontaktować się z byłym pracodawcą, aby potwierdzić zamieszczone w referencjach informacje.

Warto jednak pamiętać, aby nie traktować referencji dla pracownika priorytetowo. Najważniejsze jest bowiem CV – tam powinny znajdować się wszystkie najważniejsze informacje, takie jak umiejętności, wykształcenie i doświadczenie. Referencje powinny być raczej udostępnione na życzenie rekturerów i pracodawców.

Jak napisać referencje?

Wystawienie referencji dla pracownika nie powinno stanowić większego problemu, jeśli pracodawca współpracował z pracownikiem przez dłuższy czas i wyrobił sobie opinię na jego temat. Obowiązkiem pracodawcy jest przedstawienie rzetelnej i obiektywnej oceny na temat wydajności pracy pracownika i jego zaangażowania. Referencje powinny także opisywać, czym zajmował się pracownik, czy należycie wywiązywał się ze swoich obowiązków zawodowych i jak wyglądała jego współpraca z pracodawcą i innymi pracownikami.

Referencje dla pracownika, wystawiane w formie pisemnej na papierze firmowym, powinny również zawierać podstawowe informacje, takie jak:

  • datę i miejscowość,

  • nazwa, adres i dane kontaktowe firmy,

  • dane pracownika,

  • dane o okresie zatrudnienia,

  • forma zatrudnienia – umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna,

  • pieczątka zakładu pracy,

  • podpis pracodawcy.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Po wystawieniu referencji dla pracownika dobrą praktyką jest poinformowanie pracodawcy o tym, że zamierzamy podać jego dane kontaktowe dla celów rekrutacyjnych. Jeśli pracodawca nie podał w referencjach danych kontaktowych, nie powinniśmy ich podawać rekruterom bez uzyskania wcześniejszej zgody. Numer telefonu, podobnie zresztą jak referencje dla pracownika, otrzymujemy na prośbę i tylko za zgodą pracodawcy.

Niedopuszczalne jest również fałszowanie dokumentu – opinii pracodawcy oraz jego podpisu. Jeśli rekruterzy zechcą zweryfikować przedstawione informacje, szybko zorientują się, że referencje dla pracownika nie zawierają prawdziwych danych, a wtedy nie tylko stracimy szansę na zdobycie nowej pracy, ale też możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

Tagi: