BiznesINFO.pl Praca Sprawa sądowa z powodu emotki w służbowym mailu. Jest to możliwe
Domena publiczna

Sprawa sądowa z powodu emotki w służbowym mailu. Jest to możliwe

15 czerwca 2023
Autor tekstu: Magdalena Madoń

Komunikacja przełożonych z pracownikami wraz z rozpowszechnieniem się pracy zdalnej przeniosła się do internetu. Jak zwraca uwagę “Dziennik Gazeta Prawna” niektórzy menedżerowie zastanawiają się, jak właściwie używać emotikonów, aby nie zostać posądzonym o łamanie prawa.

Kłopotliwe znaki w komunikacji

Piotr Wojciechowski, ekspert z zakresu prawa pracy, na łamach “DGP” zwraca uwagę na problemy, jakie mogą się pojawić podczas komunikacji za pomocą komunikatorów.

Ekspert został zapytany o wykrzyknik na końcu zdania. O ile jeden jest dopuszczalny jako podkreślenie wagi wypowiedzi, to już trzy mogą być odebrane przez adresata jako reprymenda. Zdaniem eksperta jeśli takowa reprymenda pojawi się na kanale komunikacyjnym widocznym dla całego zespołu pracowników, może zostać uznana za element mobbingu.

Art. 943 § 2 Kodeksu pracy mówi, że mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników

Sprawy sądowe z powodu emotikony w mailu

Choć problem może wydawać się błahy, gazeta zwraca uwagę, że w związku z emotikonami w USA zapadły już pierwsze orzeczenia. Gazeta podaje sytuację w której przełożony miał wysłać do pracownicy emotkę z wystawionym językiem. Sędziowie uznali, że z kontekstu rozmowy wynika, że znak dotyczył jedzenia, dlatego nie można go uznać za molestowanie.

Inny przypadek dotyczył pracownicy w Londynie, która otrzymała wiadomość z wieloma znakami zapytania, co w lokalnym slangu może stanowić zachętę do stosunku seksualnego. Choć tutaj również sąd nie dopatrzył się wykroczenia, tego typu sytuacje się zdarzają i podobne sprawy mogą się pojawić w Polsce.

Ostrożnie z emotkami

Emotki i emotikony mają na cel przekazanie lub wyeksponowanie emocji w tekście. Mogą być różnie odbierane przez pracowników, dlatego w komunikacji należy się zastanowić, czy nie zostaną one negatywnie odebrane.

Naukowcy z Uniwersytetu w Amsterdamie z kolegami z Izraela w 2022 roku sprawdzili działanie popularnego smiley’a, czyli uśmiechniętej buźki w wiadomościach związanych z pracą zawodową. Badacze wskazywali, że osoby uśmiechnięte postrzegane są jako cieplejsze i bardziej kompetentne. W przypadku badanej korespondencji mailowej dodanie buźki sprawiało jednak, że nadawcy przypisywano mniejsze kompetencje.

Obserwuj nas w
autor
Magdalena Madoń

Redaktor Biznesinfo. Wcześniej copywriter oraz młodsza księgowa. Absolwentka rachunkowości i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W wolnym czasie bierze czarodziejski flet i gra w orkiestrach dętych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie