Protesty w obronie mediów
Piotr Molecki/East News
Autor Kamila Jeziorska - 11 Lutego 2021

Media murem przeciwko zakusom rządu. Opłata od reklam niechybnie doprowadzi do obniżenia ich jakości

Opłata od reklam może okazać się atakiem na wolność słowa i media w Polsce - podtrzymują koncerny uczestniczące w proteście. Rząd przekonuje, żę za opłatę od reklam zapłacą przede wszystkim "giganci cyfrowi", ale prawda jest zupełnie inna. Czemu w efekcie za wszystko zapłacą Polacy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest opłata od reklam
  • Czemu to Polacy zapłacą największą cenę
  • Jakie media podpisały się pod listem otwartym do władz RP

Opłata od reklam uderza w media

Opłata od reklam rozgrzewa polskie społeczeństwo do czerwoności. W sprawie głos zabierają medioznawcy, dziennikarze, prawnicy, a nawet osoby znane z pierwszych stron gazet. Opłatę od reklam krytykują także politycy opozycji.

Przypomnijmy, że we wczorajszym programie TVP Info poseł z ramienia Koalicji Obywatelskiej Mirosław Suchoń otwarcie wsparł protest mediów i opuścił program. Co więcej, w dniu wczorajszym nie funkcjonowały portale internetowe, stacje telewizyjne oraz rozgłośnie radiowe. W prasie na pierwszych stronach zamiast nagłówków ujrzeliśmy jedno zdanie - Media bez wyboru. Dlaczego?

Rząd planuje wprowadzenie opłaty od reklam, która uderzać ma przede wszystkim w "globalnych cyfrowych gigantów".We wczorajszym oświadczeniu resort finansów podkreślił, że opłata od reklam obejmie największe podmioty, a pieniądze zostaną przekazane na NFZ, zabytki i kulturę. Rocznie z opłaty od reklam rząd planuje uzyskać wpływy rzędu 800 mln zł.

Zgoła inne zdanie w tej sprawie mają media. W otwartym liście podkreślają, że opłata od reklam to nie jest niewinny podatek, a celowo wymierzony w wolne media cios.

Opłata od reklam wzbudziła protest

W ocenie mediów wprowadzenie opłaty od reklam może oznaczać m.in.: "osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści, ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie".

W efekcie za opłatę od reklam zapłacą odbiorcy - przede wszystkim Polacy. Pieniądze wyłożą koncerny, ale to konstytucyjne prawo Polaków do dostępu do informacji, a nawet wolności słowa zostanie ograniczone. To właśnie na tej płaszczyźnie dostaną rykoszetem nasi rodacy.

Intencją mediów jest pokazanie Polakom co tak naprawdę oznacza opłata od reklam. Koncerny medialne podkreślają, że opłata od reklam pozbawi Polaków różnorodności, do której są przyzwyczajeni. Co więcej, akcja "Media Bez Wyboru" ma wymiar symboliczny i pokazuje to, co może czekać nas już za chwilę.

Pod listem otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej podpisała się ogromna liczba koncernów medialnych:

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • ASTA-NET S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • Canal +
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Euractiv.pl
  • Fundacja Reporterów
  • Gazeta Radomszczańska
  • Gazeta Żoliborza
  • Green Content Sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Medialna WTK
  • Grupa PTWP
  • Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa Wirtualna Polska
  • Grupa ZPR Helios S.A.
  • IBERION sp. z o.o.
  • Infor Biznes Inpress sp. z.o.o.
  • Kino Polska TV S.A.
  • Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Medycyna Praktyczna
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp. z o.o.
  • naTemat.pl
  • NOWa Gazeta Trzebnicka
  • OKO.Press
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Prasa Beskidzka
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA Sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls Sp. z o.o.
  • Telewizja Regionalna TVT
  • TIME S.A.
  • TV ASTA
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa
  • Westa Druk
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News