BiznesINFO.pl Finanse Można otrzymać 553,30 zł dodatku bez względu na wiek. Specjalne świadczenie jest wypłacane na wniosek
Biznesinfo

Można otrzymać 553,30 zł dodatku bez względu na wiek. Specjalne świadczenie jest wypłacane na wniosek

16 maja 2023
Autor tekstu: Maria Gil-Sobczyk

Wśród świadczeń wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych znajduje się dodatek dla sierot zupełnych. Mogą się o niego ubiegać osoby, których rodzice nie żyją i które mają prawo do renty rodzinnej z tego tytułu. Nie obowiązuje w tym przypadku żadne kryterium wieku. Po marcowej waloryzacji wspomniany dodatek wynosi 553,30 zł miesięcznie. Aby otrzymać pieniądze, trzeba złożyć wniosek.

Dodatek dla sierot zupełnych – jakie kryteria tu obowiązują?

ZUS przyznaje i wypłaca dodatek dla sierot zupełnych na podstawie art. 76 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Taka forma pomocy finansowej przysługuje osobie, która spełnia dwa warunki:

  • straciła obydwoje rodziców lub jej matka nie żyje, a ojciec był nieznany,
  • ma prawo do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach lub zmarłej matce.

Wiek beneficjenta nie ma w tym przypadku znaczenia. Skoro tak jest, to czy te pieniądze może otrzymać również emeryt? Dodatek dla sieroty zupełnej przysługuje wyłącznie osobie, która jest uprawniona i ma wypłacaną rentę rodzinną po zmarłych rodzicach, zatem pobierając emeryturę z ZUS, nie można otrzymać takiego dodatku z ZUS. Świadczeniem, które uprawnia do dodatku, jest renta rodzinna po zmarłych rodzicach i aby ją otrzymać, trzeba spełnić określone w przepisach warunki – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim w komentarzu udzielonym redakcji Biznesinfo.

Dodatek dla sierot zupełnych jest wypłacany każdej sierocie z danej rodziny. W praktyce oznacza to, że np. jeśli małżeństwo osierociło trójkę dzieci, to każde z nich – jeśli ma prawo do renty rodzinnej – może otrzymać osobny dodatek.

Fatalna sytuacja polskiego giganta. Klamka zapadła, mnóstwo osób już niedługo pożegna się z zatrudnieniem.

Renta rodzinna – dla kogo to świadczenie?

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny po osobie, która w chwili śmierci miała prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy oraz po osobie ubezpieczonej, która spełniła warunki do przyznania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy. ZUS wyjaśnia, że prawo do tego świadczenia, po śmierci bliskiego, otrzymują:

  • dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione, które: nie ukończyły 16. roku życia; uczą się i mają poniżej 25 lat (jeśli dziecko ukończyło 25 lat na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty zostaje przedłużone do zakończenia tego roku studiów); stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 lat lub w przypadku kontynuowania nauki w szkole przed ukończeniem 25 lat;
  • wnuki i rodzeństwo – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem 18. roku życia;
  • inne dzieci – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności (nie dotyczy to dzieci, które wychowywano i utrzymywano w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka).

Jaka jest wysokość dodatku dla sierot zupełnych?

Wysokość dodatku zwiększa się każdego roku w wyniku marcowej waloryzacji. Do 28 lutego br. było to 481,97 zł, a obecnie świadczenie wynosi 553,30 zł miesięcznie. W takiej kwocie dodatek będzie wypłacany do końca lutego przyszłego roku.

Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby otrzymać dodatek?

Należy złożyć wniosek o dodatek dla sierot zupełnych, czyli druk ERRD oraz dokumenty potwierdzające daty zgonu rodziców. Jeśli ojciec jest nieznany, a matka nie żyje, wnioskodawca dostarcza dokument stwierdzający datę zgonu matki oraz akt urodzenia, z którego wynika brak danych ojca. Dokumenty te można złożyć w dowolnym czasie po wystąpieniu warunków niezbędnych do otrzymania świadczenia . Wniosek o dodatek dla sieroty zupełnej można dostarczyć:

  • osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie bądź ustnie do protokołu),
  • pocztą lub za pośrednictwem polskiego urzędu konsularnego.

Rozpatrywaniem wniosku zajmuje się organ rentowy właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Na podjęcie decyzji w sprawie przyznania świadczenia urzędnicy mają 30 dni , licząc od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. W przypadku otrzymania decyzji negatywnej można w ciągu miesiąca złożyć bezpłatne pisemne lub ustne odwołanie . Należy to zrobić za pośrednictwem placówki ZUS, która taką decyzję wydała. Wówczas konieczne jest dopilnowanie terminu – po miesiącu następuje bowiem uprawomocnienie decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

ZUS rozda 100 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać tylko do 18 maja
Obserwuj nas w
autor
Maria Gil-Sobczyk

Redaktor Biznesinfo, copywriter i korektor językowy. W poprzednich latach dziennikarz Grupy KRN Media oraz specjalista ds. mediów społecznościowych. Ukończyła studia magisterskie z dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Szczególnie interesują ją tematy społeczne i gospodarcze, pilnie śledzi zmiany dotyczące rynku nieruchomości i finansów. Prywatnie pasjonują ją podróże, górskie wędrówki i cukiernicze rewolucje dokonywane we własnej kuchni.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie