Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Influencerzy polecają środki lecznicze. Często nie nadają się one do spożycia
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 04.10.2023 14:51

Influencerzy polecają środki lecznicze. Często nie nadają się one do spożycia

leki
East News

Influencerzy zarabiają dzięki współpracy reklamowej. W zamian za polecenie konkretnego produktu otrzymują nieraz spore pieniądze. Dzięki dużym zasięgom produkt ma szansę zobaczyć więcej osób, a to zwiększa szansę na jego sprzedaż. Problem w tym, że nie zawsze są to produkty, które klienci powinni kupić i stosować.

Rola influencera

Problemowi promowania leków przez influencerów przyjrzał się portal Rynek Zdrowia.

Jak czytamy, jedna z influencerek promująca aktywność fizyczną reklamowała zakup zestawu redukcyjnego na określonej stronie internetowej. Po kliknięciu potencjalny klient trafia na produkt „GLP-1+GIP 5 mg". Producent podaje korzyści, jakie wynikają z jego stosowania, m.in. skuteczna redukcja masy ciała czy poprawa metabolizmu.

Na samym końcu znajduje się jednak informacja, że produkt jest przeznaczony „do celów badawczych" i nie nadaje się do spożycia przez ludzi. Z kolei influencer polecający ten specyfik pisze, że środki są skuteczne i zachęca do „eksperymentowania z dawkami i wyczucia pod siebie". 

Maciej Musiał i Maffashion skazani. Zapadł wyrok w sprawie reklamowania alkoholu

Działania niezgodne z prawem

Portal zapytał Główny Inspektorat Farmaceutyczny o to, czy tego typu działania są zgodne z prawem. Okazuje się, że nie, a przestępstwo w takiej sytuacji mogą popełniać zarówno influencerzy, jak i sprzedawcy.

Jak odpowiedziała Edyta Janczewska-Zreda, rzecznik prasowy GIF, działalność ta może być klasyfikowana jako przestępstwo z art. 165 par. 1 pkt 2 kodeksu karnego, który mówi o sprowadzaniu niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia wielu osób, wyrabiając lub wprowadzając do obrotu szkodliwe dla zdrowia substancje. Grozi za to do 8 lat więzienia. Ponadto może zostać uznana za przestępstwo z art. 130 Prawa Farmaceutycznego za przypisywanie produktowi niespełniającemu wymogów ustawy właściwości produktu leczniczego, co zagrożone jest grzywną.

Zakazane reklamy

Oprócz tego w Polsce obowiązuje zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. Mówi o tym wprost art. 13 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Dotyczy on także reklamy w mediach społecznościowych. Za złamanie tego przepisu grozi grzywna w wysokości od 10 do 500 tys. zł. 
 

Tagi: Handel