Automatyzacja mediów: redakcje na styku algorytmów i zaufania. Zapowiedź panelu

Generatywna sztuczna inteligencja już teraz może skracać czas pracy newsroomów i obniżać koszty pracy. Nie brak jednak nowych wyzwań w branży: powszechna automatyzacja pracy redakcyjnej rodzi pytania o zaufanie odbiorców do dziennikarzy, którzy wykorzystują AI. Już 2 września 2025 podczas InfoForum w Karpaczu eksperci będą debatować nad tym, jak pogodzić efektywność z wiarygodnością.
Dziennikarstwo w dobie AI. Entuzjazm kontra nieufność odbiorców
Aż 87 proc. menedżerów mediów deklaruje, że Gen-AI “w pełni lub częściowo” zmienia ich redakcje, a wiele analiz wskazuje ponad 70-procentowy poziom zaufania do treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Raporty branżowe podkreślają znaczący wpływ AI na efektywność pracy redakcji, co przekłada się także na spadek kosztów i czas produkcji materiałów.
Branża wciąż jednak stawia wyraźne granice; przykładowo The New York Times pozwala botowi Echo podpowiadać jedynie tytuły – ogranicza go tam, gdzie zaczyna się odpowiedzialność dziennikarska. Warto się jednak zastanowić: gdzie te granice postawimy jutro, za miesiąc i za rok?
InfoForum w Karpaczu: praktyka i debata
Już 2 września o godzinie 11:00 wystartuje XXXIV Forum Ekonomiczne w hotelu Gołębiewski w Karpaczu. O 15:30 eksperci zbiorą się, by dyskutować o rewolucji w branży, która dzieje się na naszych oczach, w ramach panelu “Automatyzacja mediów i dziennikarstwa – jakie będą media przyszłości?”. Rozmowie będzie moderowął Tomasz Pietryga, redaktor naczelny Infor, a wśród panelistów znajdą się:
- Tomasz Wróblewski – Prezes Zarządu Warsaw Enterprise Institute;
- Wolfgang Ressmann – Przewodniczący Youth4Media;
- Robert Kwiatkowski – Członek Rady Mediów Narodowych;
- Tomasz Jażdżyński – Wiceprezes Zarządu Burda Media Polska;
- Paweł Orlikowski – Head of Audio & Video, XYZ Media Group.
Sztuczna inteligencja: koniec czy nowy początek dla polskich mediów?
Czego można spodziewać się po trwającej zaledwie godzinę dyskusji o jednym z najważniejszych tematów dzisiejszej sceny medialnej? Prelegenci zaprezentują m.in. przykłady automatyzacji produkcji depesz sportowych oraz silniki rekomendacyjne, które stają się kluczowym źródłem ruchu dla platform newsowych. W programie znajdą się również studia przypadków wdrożeń chatbotów podnoszących transparentność redakcji.
Czy AI może zastąpić dziennikarzy? Czy w pogoni za obniżeniem kosztów i uatrakcyjnieniem oferty za wszelką cenę – nawet za cenę zaufania – nie skorzystamy z łatwych i tanich nowych możliwości? […] Jak w takiej rzeczywistości będą wyglądały media tradycyjne? – czytamy w zapowiedzi panelu.
Dziś wielu ekspertów podkreśla, że transparentne workflow, audytowalne algorytmy i jasne etykiety „AI-assisted” powinny stać się standardem branży. Fundamentem tej zmiany powinien jednak być wspólny słownik pojęć i jasno ustalone zasady i granice. Jeśli media chcą czerpać z potencjału AI bez utraty wiarygodności, muszą najpierw uzgodnić, co naprawdę oznacza „wsparcie algorytmem”.



































