biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Zniknęła na lata, teraz powraca do Polski. Amerykańska sieć odzieżowa zaczyna ze zniżkami
Julia Bogucka
Julia Bogucka 22.06.2025 09:11

Zniknęła na lata, teraz powraca do Polski. Amerykańska sieć odzieżowa zaczyna ze zniżkami

Bluzy wieszak
Fot. Kim Tatiana/CanvaPro

Minęła dekada, odkąd ta sieciówka zniknęła z Polski. Niewiele osób przewidywało, że nadejdzie czas jej wielkiego powrotu. Amerykańska marka już od pewnego czasu testuje polski rynek, sprawdzając, czy ekspansja ma potencjał. Wiele wskazuje na to, że tak — świadczy o tym otwarcie pierwszego oficjalnego sklepu. Klienci wyszli obładowani, to zasługa rabatów.

Amerykańskie sieciówki uciekają z Polski

Przez ostatnie dwie dekady Polska stała się ważnym rynkiem dla globalnych marek odzieżowych. Konsumenci, coraz bardziej otwarci na światowe trendy i styl życia znany z mediów społecznościowych, z entuzjazmem reagowali na pojawienie się amerykańskich sieciówek. Choć część z nich została dobrze przyjęta, większość zakończyła swoją obecność nad Wisłą równie szybko, jak ją rozpoczęła.

Na fali globalizacji i mody na “american lifestyle” do Polski zawitały marki takie jak Abercrombie & Fitch, Hollister, Banana Republic czy American Eagle Outfitters. Początkowo ich wejście wywoływało sporo szumu — sklepy kusiły klientów wystrojem przypominającym zachodnie centra handlowe, odzieżą inspirowaną kalifornijskim luzem czy korporacyjnym ”business casual” oraz przekazem marketingowym opartym na aspiracjach, wolności i młodości. Dla wielu młodych Polek i Polaków posiadanie bluzy z dużym napisem "Hollister” było symbolem statusu i przynależności do globalnej kultury młodzieżowej.

galeria sklepy.jpg
Fot. Andrey X./CanvaPro

Z czasem jednak amerykański sen o modzie w polskim wydaniu okazał się krótkotrwały. Główne problemy to wysoka cena w stosunku do jakości, brak dostosowania do lokalnych preferencji oraz słaba rozpoznawalność niektórych marek poza największymi miastami. Co więcej, globalne marki z USA miały trudność z konkurowaniem z europejskimi gigantami fast fashion, takimi jak Zara, H&M czy Reserved, które były tańsze, bardziej elastyczne i lepiej zakorzenione w regionalnym rynku.

Jedna z amerykańskich sieciówek odzieżowych, która kiedyś wycofała się z Polski, zdecydowała się na wielki powrót. Otwarcie sklepu wiąże się z dużymi zniżkami dla klientów.

W Lidlu zacznie się w poniedziałek. Hitowe produkty za grosze, do sklepów ustawią się kolejki Gazetka Action pełna nowości przed długim weekendem. Te hity będziesz zabierać ze sobą w każdą podróż

Ta sieciówka zniknęła lata temu

Amerykańska sieciówka odzieżowa, znana z prostych, codziennych ubrań w stylu casual i charakterystycznego minimalistycznego logo, pojawiła się w Polsce z dużymi ambicjami. Jej debiut wzbudził spore zainteresowanie — marka miała już ugruntowaną pozycję na Zachodzie, a polski rynek mody masowej wciąż się rozwijał i był otwarty na nowe, międzynarodowe brandy. Portal wiadomoscihandlowe.pl przypomina, że marka pojawiła się w naszych galeriach w roku 2011.

Jednak mimo dobrego startu i rozpoznawalnej estetyki, sieć odzieżowa szybko zaczęła mierzyć się z trudnościami. Polski konsument, coraz bardziej świadomy i porównujący oferty różnych marek, nie był skłonny płacić więcej za ubrania, które stylistycznie nie odbiegały znacząco od tego, co oferowały europejskie sieciówki w niższych cenach.

wieszak ubrania.jpg
Fot. MART PRODUCTION/Getty Images/CanvaPro

Co jednak najistotniejsze, w pewnym momencie wycofała się firma Empik Media & Fashion, która wcześniej odpowiadała za dystrybucję GAP w Polsce. Następcy nie udało się znaleźć, co miało swoje konsekwencje. Ostatecznie, mimo prób utrzymania obecności na rynku i stopniowego ograniczania działalności, amerykańska sieciówka wycofała się z Polski w 2015 roku, z kolei z Europy — w 2021.

To była dla marki okazja na skupienie się na sprzedaży online, co znacząco ograniczało koszty konieczne do poniesienia w przypadku posiadania lokali stacjonarnych. Okazuje się jednak, że postanowiła powrócić na salony. Amerykańska sieć odzieżowa szykuje się do otwarcia, a klienci mogą liczyć na duże zniżki.

Zobacz: Takich zakupów nie zrobisz już bez dowodu osobistego. Andrzej Duda właśnie podpisał nowelizację

Amerykańska sieć odzieżowa powraca do Polski

Marka GAP oficjalnie wraca do Polski. Choć pierwsze działania w kierunku ponownej obecności na naszym rynku podjęto już wcześniej, to właśnie otwarcie oficjalnego sklepu stacjonarnego w Warszawie stanowi symboliczny początek nowego etapu. Amerykańska sieciówka zapowiada też szerszą ekspansję.

Powrót GAP do Polski rozpoczął się we wrześniu 2024 roku, kiedy to otwarto sklep o powierzchni 300 m2 w Designer Outlet Piaseczno. 6 czerwca 2025 roku uruchomiono kolejny lokal — tym razem w Outlet Factory Kraków. Te dwa punkty pozwoliły przetestować potencjał sprzedażowy marki przed wejściem do kluczowych lokalizacji.

Najważniejszym wydarzeniem było jednak zaplanowane na 20 czerwca 2025 roku otwarcie pierwszego, oficjalnego sklepu GAP w Westfield Arkadia w Warszawie. To właśnie wtedy na klientów czekała będzie 20-procentowa zniżka na cały towar.

Polska to dla nas kluczowy rynek, a Warszawa, ze względu na dużą liczbę mieszkańców i modowych konsumentów, ma strategiczne znaczenie. Oficjalny sklep w Warszawie to początek do pełnej ekspansji, która nas czeka – powiedział Roman Puchala, Head of Business Development Poland, cytowany przez portal dlahandlu.pl.

Rozmowa ujawniła również, że sama lokalizacja również nie była dziełem przypadku. Właściciele marki celowo wybrali tę konkretną galerię.

Obecność w Westfield Arkadia pozwala nam dotrzeć do grona klientów z modowym zacięciem – dodał Marek Drvota, członek zarządu CS Retail Polska, odpowiedzialnej za rozwój GAP w Europie Środkowej.

Otwarcie sklepu w Warszawie to ważny krok nie tylko w kontekście odbudowy pozycji GAP na polskim rynku, ale także wyraz ambicji firmy, która chce odzyskać lojalnych klientów i przyciągnąć nowych, oferując znane, wygodne i ponadczasowe ubrania w nowej odsłonie.

Historia marki sięga 1969 roku, kiedy to Don i Doris Fisher otworzyli pierwszy sklep GAP w San Francisco. Wówczas w ofercie były jedynie męskie jeansy Levi’s i płyty winylowe. Dziś GAP to rozpoznawalna globalnie marka oferująca odzież damską, męską, dziecięcą oraz szeroki wybór dodatków. Sukces zawdzięcza prostocie, wygodzie i uniwersalnemu stylowi, który przemawia do klientów na całym świecie.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: