Zakupy grupowe – czy to nadal ma sens?
pixabay.com
Autor Magdalena Chajzler - 30 Listopada 2020

Zakupy grupowe – czy to nadal ma sens?

Kilka lat temu święciły triumfy w e-handlu. Kusiły atrakcyjnymi promocjami oferowanymi przez firmy na serwisach zakupów grupowych. Ich popularność zmalała, a wręcz przeminęła. Czy dziś można jeszcze skorzystać z oferty zakupów grupowych?

Co to są i jak działają zakupy grupowe?

Przedsiębiorca chcący korzystać ze sprzedaży usług czy produktów za pomocą zakupów grupowych zawiera umowę z portalem zajmującym się świadczeniem takich usług. Podstawą umowy jest ustalenie minimalnej liczby chętnych, którzy będą chcieli skorzystać z oferty oraz promocyjnej ceny usługi lub towaru.

Zakupy grupowe są dobrą ścieżką zdobywania popularności i promowania nowo powstałych firm. Atrakcyjna cena przyciąga klientów, a co za tym idzie, nowa firma ma szansę zaistnieć na rynku w stosunkowo szybkim czasie.

Samo zamieszczenie przez firmę ofert zakupów grupowych na portalu jest darmowe, a portal zarabia na prowizji od dokonanych zakupów. Wszyscy więc – przedsiębiorca, klient i portal – są szczęśliwi.

Największą popularność zdobyły towary i usługi niebędące przedtem w kręgu zainteresowań przeciętnego konsumenta z racji wysokiej cenę. Jednak przy zniżkach 30 – 70% zaczęły święcić tryumfy.

Jak wygląda oferta dla klienta na serwisie zakupów grupowych i dlaczego jest skuteczna?

Po pierwsze, zakupy grupowe wprowadziły w Polskim e-handlu modę na call-to-action, która rozwijana przez kilka ostatnich lat święci dziś triumfy w komunikacji firmy/marki z klientem.

Po drugie, zakupy grupowe przyciągały uwagę skutecznie działającą na odbiorców reklamą, w której zawartych było wiele elementów wpływających na efektywne podjęcie decyzji zakupowych. Były to przede wszystkim:

  • informacja o atrakcyjnym rabacie wyrażonym procentowo,
  • wskazanie realnych korzyści, jakie osiągnie kupujący,
  • wyróżniona cena promocyjna oraz/lub kwota, jaką oszczędzi klient, decydując się na skorzystanie z oferty,
  • oznaczenie, ile osób skorzystało już z promocji, co przyczyniało się do budowania zaufania klienta do oferty,
  • wskazanie, ile czasu pozostało do końca promocji, które wykorzystywało ludzką słabość do przemijających rzeczy.

Szczegóły samej oferty były drugorzędne i często klienci byli wprowadzani w błąd lub pozostawali niedoinformowani. Czy właśnie to sprawiło, że zakupy grupowe straciły swoją popularność?

Dlaczego zakupy grupowe tak szybko zniknęły z rynku?

Okres największej popularności zakupów grupowych przypadł na lata 2011 – 2012, lecz dość szybko przeminął. Wraz z błyskawicznym pojawieniem się zakupów grupowych w Polsce byliśmy świadkami tak samo błyskawicznego ich zniknięcia z rynku. I było to zjawisko ogólnoświatowe. Przyczyn zmierzchu zakupów grupowych specjaliści od sprzedaży internetowej upatrywali w pojawieniu się klubów zakupowych, które również oferują wysokie rabaty, dostępne jedynie przez krótki czas i stosunkowo niewielką liczbę danego produktu. W odróżnieniu od zakupów grupowych kluby oferują klientowi zakup konkretnego towaru, a nie tylko samego rabatu.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News