BiznesINFO.pl Finanse UOKiK upomina przedsiębiorców. „Zauważyliśmy różne nieprawidłowości”
BiznesInfo

UOKiK upomina przedsiębiorców. „Zauważyliśmy różne nieprawidłowości”

8 maja 2023
Autor tekstu: Olgierd Maletka

Od 1 stycznia br. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z okresu 30 dni poprzedzających promocję. Jak się okazuje, wielu z nich nie stosuje się do nowych regulacji lub robi to w sposób nieprawidłowy, dlatego UOKiK opublikował specjalną instrukcję.

Nowe regulacje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że od 1 stycznia br. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję .

Nowy przepis ma zapobiegać podwyższaniu cen tuż przed wyprzedażą po to, aby wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości.

Urząd podkreśla, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy, wspólnie z Inspekcją Handlową, sprawdził praktyki 12 sieci handlowych i ponad 50 sklepów internetowych , związane ze stosowaniem nowych regulacji. Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, twierdzi, że kontrole wykazały różne nieprawidłowości.

Błędne oznaczenia lub ich brak

„Zauważyliśmy różne nieprawidłowości : od braku umieszczania tej ceny w ogóle poprzez nadawanie jej wprowadzających w błąd nazw (np. cena referencyjna), aż po nadmierne eksponowanie ceny regularnej czy obliczanie korzyści wyłącznie od niej” - wyjaśnia prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Obowiązek dla przedsiębiorców

Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców , którzy promują oferowane towary lub usługi poprzez pokazanie czy zasugerowanie obniżki. Urząd wskazuje, że może to być np. ogłoszenie wyprzedaży lub hasło „zaoszczędź”.

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana . Przedsiębiorca musi ją umieścić m.in. przy ofertach last minute, towarach niepełnowartościowych, towarach pod koniec terminu ważności, czy w programach lojalnościowych.

Jakiekolwiek ukrycie tej informacji np. poprzez zastosowanie słabo widocznej czcionki, jest niedopuszczalne .

Surowe kary

Za niezastosowanie się do przepisów, a także za próby ich obejścia, przedsiębiorca może zostać surowo ukarany, zarówno przez Inspekcję Handlową, jak i Prezesa UOKiK.

Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 20 tys. zł . Gdyby do takiej sytuacji doszło trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40 tys. zł .

Z kolei Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów , może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą .

Obserwuj nas w
autor
Olgierd Maletka

Olgierd Maletka

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie