BiznesINFO.pl Twój portfel Tobie też mogli oferować pomoc w złożeniu wniosku z tarczy. Zamiast pomocy zostawią z niczym
PxHere/rawpixel.com/CC0

Tobie też mogli oferować pomoc w złożeniu wniosku z tarczy. Zamiast pomocy zostawią z niczym

4 sierpnia 2020
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Tarcza antykryzysowa i postojowe, a teraz bon turystyczny. Uważaj na oszustów, którzy oferują swoją pomoc w złożeniu wniosku. Polski Fundusz Rozwoju apeluje o rozwagę. - Niepotrzebna tu jest żadna pomoc, jeżeli ktoś chce złożyć wniosek, odwołanie, powinien zwrócić się do Polskiego Funduszu Rozwoju albo do banku, najlepiej bez żadnych pośredników, trzeba też uważać na strony internetowe, czy są to strony tych instytucji - mówi w RFM FM Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Tarcza antykryzysowa metodą wyłudzeń

Jak działają oszuści? W przypadku tarczy antykryzysowej kontaktują się z firmami i proponują pomoc "w załatwieniu wszelakich formalności". Chodzi o złożenie wniosku, napisanie odwołania czy reklamacji. Jak wskazuje RMF FM, często oszuści proszą właściciela firmy o podanie "niezbędnych" danych osobowych, zrobienie przelewu, a nawet podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Należy być wyjątkowo ostrożnym, często pomocy nie zobaczymy w ogóle, a oszuści w mig oczyszczą nasze konta z wszelakich zgromadzonych tam środków.

Jeżeli chodzi o postojowe i bon turystyczny, w sieci można natrafić na ogłoszenia oferujące zdalną pomoc w zakładaniu profili ePUAP i PUE. Nie należy w ogóle rozważać tych opcji. Cyberprzestępcy mogą w ten sposób zdobyć dostęp do naszych danych osobowych, a następnie na nasze nazwisko składać wnioski o kredyty i pożyczki. Nazwisko na umowach będzie widniało nasze, wszelakie inne dane także. Numer konta już nie. Skorzystanie z opcji pomocy przy założeniu profili dostępowych do usług administracji elektronicznej może się skończyć solidnym zadłużeniem. Więcej o ochronie danych osobowych w codziennym życiu, a szczególnie na wakacjach pisaliśmy w tym artykule.

Ponadto w przypadku tarczy antykryzysowej, jak przypomina Prezes PFR, zakończono już zbieranie wniosków od przedsiębiorców. Obecnie przyjmowane i rozpatrywane są odwołania i reklamacje. Tutaj również należy być szczególnie czujnym - przestępcy już zaczynają publikować ogłoszenia o pomocy przy napisaniu dobrego odwołania, "które jest w 100 proc.niezawodne i gwarantuje pozytywne załatwienie sprawy". W przypadku wniosków o postojowe i bon - one są ciągle zbierane za pośrednictwem platformy PUE ZUS. Każdy kto będzie miał problem z zalogowaniem się powinien w pierwszej kolejności o pomoc poprosić zaufane osoby z najbliższego otoczenia. Udostępnienie naszych danych osobowych osobom postronnym może mieć naprawdę bardzo przykre konsekwencje.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie