BiznesINFO.pl Polska i Świat Polacy zaprojektowali paczkę, która ma odmienić nasz rynek kurierski. Nic się przed nią nie ukryje
Biznesinfo

Polacy zaprojektowali paczkę, która ma odmienić nasz rynek kurierski. Nic się przed nią nie ukryje

29 maja 2023
Autor tekstu: Maria Gil-Sobczyk

Instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz opracowały E-pack – inteligentną paczkę wielokrotnego użytku, która cały czas monitoruje stan oraz położenie przesyłki. Dzięki temu odbiorca będzie mógł na bieżąco sprawdzać, czy zamówiony przedmiot jest transportowany w odpowiednich warunkach. Inteligentna paczka ma być również odpowiedzią na wzrost cen papieru i potrzebę ograniczenia śladu węglowego.

Nowy wymiar paczki

Z zewnątrz wygląda jak plastikowe pudełko zamykane od góry. Już na pierwszy rzut oka można jednak dostrzec elektroniczną etykietę oraz niewielki panel fotowoltaiczny. Jeszcze więcej technologii kryje się w środku, bo e-Pack jest wyposażony w siatkę, która zabezpiecza zawartość przed przemieszczaniem się oraz w różne sensory, które monitorują stan przesyłki m.in. pod kątem wilgotności, temperatury, przeciążenia i uszkodzenia produktu. Każda inteligentna paczka jest zabezpieczona blokadą elektroniczną, którą otwiera się poprzez aplikację mobilną. Stąd też zawsze będzie wiadomo, kiedy pudełko zostało otwarte.

Zrzut ekranu 2023-05-29 o 08.41.23.png

Źródło: Łukasiewicz Poznański Instytut Technologiczny.

Tym, co przede wszystkim odróżnia to opakowanie od innych tego typu, jest brak anonimowości w łańcuchu dostaw. Większość przesyłek kurierskich od momentu wysłania do odebrania ich przez klienta „znika”. Teoretycznie możemy śledzić ich drogę w aplikacji, ale na dobrą sprawę nie wiemy, czy są przewożone we właściwych warunkach, gdzie dokładnie się znajdują, czy komuś nie spadły, przez co została uszkodzona ich zawartość. E-pack na bieżąco rejestruje wszystkie informacje o paczce – wskazał dr inż. Michał Grabia, kierownik projektu E-Pack i dyrektor Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – PIT.

Szykuje się rewolucja na rynku kurierskim

E-Pack jest opakowaniem wielorazowego użytku, stąd też klient, który go otrzyma, będzie musiał oddać go kurierowi lub zostawić w automacie paczkowym/punkcie odbierania przesyłek. W takiej paczce będzie też można towar zwrócić – po zgłoszeniu zwrotu właściwe dane pojawią się na elektronicznej etykiecie (e-Pack można ładować poprzez panel fotowoltaiczny i w specjalnych wrzutniach dostępnych przy automatach paczkowych). Inteligentna przesyłka może być używana nawet przez pięć lat. W razie uszkodzenia poszczególne elementy paczki mogą być naprawiane i wymieniane – to wszystko dzięki konstrukcji modułowej.

Podczas pierwszego wyboru e-Packu, klient będzie musiał zarejestrować się w systemie i uiścić kilka złotych kaucji. Opakowanie najlepiej będzie zwrócić w ciągu trzech dni – powyżej tego okresu zwrot w dalszym ciągu będzie możliwy, ale już za dopłatą.

E-Packa nawet nie da się porównać z klasycznym opakowaniem z kartonu czy folii, bo to tak, jakbyśmy porównywali telefon stacjonarny z nowoczesnym smartfonem. Stopień zaawansowania, możliwość kontrolowania stanu i lokalizacji przesyłki, uproszczenie procesów logistycznych – to wszystko sprawia, że możemy mówić o rewolucji na rynku kurierskim – powiedział Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Pierwszy taki produkt w Polsce

Prace nad E-Packiem prowadzili przez trzy lata specjaliści z trzech instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz: Poznańskiego Instytutu Technologicznego (PIT) będącego liderem projektu, Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Łódzkiego Instytutu Technologicznego. Poza samą paczką powstała też aplikacja i wrzutnie. Obecnie trwa faza poszukiwań firm chętnych wejść w spółkę, która zostałaby operatorem tego systemu. Na początek na rynek ma trafić ok. 50 tys. e-Packów.

Oszustwo w dużym banku. Klienci stracili co najmniej 1,5 mln złotych
Obserwuj nas w
autor
Maria Gil-Sobczyk

Redaktor Biznesinfo, copywriter i korektor językowy. W poprzednich latach dziennikarz Grupy KRN Media oraz specjalista ds. mediów społecznościowych. Ukończyła studia magisterskie z dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Szczególnie interesują ją tematy społeczne i gospodarcze, pilnie śledzi zmiany dotyczące rynku nieruchomości i finansów. Prywatnie pasjonują ją podróże, górskie wędrówki i cukiernicze rewolucje dokonywane we własnej kuchni.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie