BiznesINFO.pl Twój portfel Wystarczy, że odbierzesz telefon. Bank ma związane ręce, stracisz wszystkie oszczędności
Flickr/Orestis, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Wystarczy, że odbierzesz telefon. Bank ma związane ręce, stracisz wszystkie oszczędności

1 listopada 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

Uwaga na podejrzane telefony od PKO

Klienci PKO padli ofiarą oszustów telefonicznych. Najnowsza metoda przestępców polega na podszywaniu się pod pracowników banku i telefonowaniu do osób, które posiadają konto w PKO. W trakcie rozmowy namawiają do przekazania niektórych danych osobowych i zainstalowania aplikacji, która ma rzekomo podnieść poziom bezpieczeństwa bankowości mobilnej.

Wprost donosi, że oszuści zachęcają do pobrania np. TeamViewer czy QuickSupport, dzięki którym są w stanie tak naprawdę przechwycić dane klienta PKO i przejąć kontrolę nad narzędziem do autoryzacji transakcji np. przelewów bankowych. Stąd już prosta droga do przelania pieniędzy ze skradzionego konta na wybrany rachunek.

PKO radzi na co zwrócić uwagę w trakcie rozmowy

W związku z coraz większą liczbą zgłoszeń na temat oszustwa PKO przypomina o kilku podstawowych zasadach, na których opiera się działanie banku. Po pierwsze w celu bezpiecznego korzystania z bankowości mobilnej nie ma potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji poza oficjalnym programem przygotowanym przez PKO. Oprogramowania zalecane przez wyłudzaczy służą wyłącznie do zdalnej weryfikacji i w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo użytkownika PKO.

Po drugie, w trakcie rozmowy telefonicznej pracownik PKO nigdy nie prosi o przekazanie haseł dostępu czy danych osobowych. Dotyczy to wszystkich serwisów – internetowego, telefonicznego czy mobilnego.

Co zrobić w razie podejrzanego telefonu od rzekomego pracownika PKO? W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zadzwonić pod numer 800 302 302 lub +48 81 535 60 60 (dla połączeń z zagranicy).

1 . Widok grobu Kory jest zwyczajnie przykry. Ujawniamy najnowsze zdjęcia jej miejsca pochówku 2 . ( https://wtv.pl/pytanie-na-sniadanie-061120-mh-nowakowska "Gospodyni programu "Pytanie na śniadanie" zabrała głos ws. aborcji. Współpracownicy zareagowali w niespodziewany sposób") 3. Nauczyciele masowo lądują na L4. Od początku roku szkolnego aż 430 tys. zwolnień

Bogaty katalog sposobów przejmowania pieniędzy. PKO apeluje o ostrożność

Na oficjalnej stronie PKO informuje także o innych metodach przechwytywania pieniędzy przez oszustów. Wyłudzacze podszywają się bowiem nie tylko pod pracowników PKO, ale i policjantów czy członków rodziny. Jednym z bardziej popularnych przestępstw jest w dalszym ciągu tzw. oszustwo na wnuczka.

Do jakich czynności zachęcają oszuści? Na przykład do zrobienia przelewu przez iPKO czy IKO. Niejednokrotnie proszą także o podanie kodów logowania czy autoryzacji transakcji (np. BLIK). Coraz częściej pojawia się także zachęta do otwarcia linku przesłanego w spreparowanej wiadomości mailowej bądź SMS.

PKO to bank uniwersalny z największą liczbą klientów w Polsce – zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Według raportu prnews.pl w I kwartale 2020 r. łączna liczba użytkowników PKO wynosiła 10,9 mln, spośród których blisko 10,5 stanowią klienci indywidualni.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie