Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Wielu Polaków znalazło już sposób na oszczędzanie podczas pandemii. Może to pomóc wielu rodzinom
Radosław Święcki
Radosław Święcki 02.05.2020 02:00

Wielu Polaków znalazło już sposób na oszczędzanie podczas pandemii. Może to pomóc wielu rodzinom

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Coraz więcej Polaków planuje oszczędności

Oszczędności w gospodarowaniu wydatkami domowymi planuje wprowadzić aż 60 proc. Polaków – pokazuje badanie Quality Watch przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor.

- W obecnej sytuacji najdobitniej widać, jak skomplikowany i wzajemnie uzależniony jest system łączący zachowania społeczne i konsumenckie z jednej, z gospodarką z drugiej strony – komentuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Twórcy badania zwracają uwagę, że nie wszyscy postrzegają pandemię tak samo. Okazuje się, że więcej Polaków obawia się o konsekwencje zdrowotne i finansowe koronawirusa (45 proc.) niż o zdrowie (34 proc.).

Z przywołanych w badaniu danych GUS wynika, że w marcu sprzedaż detaliczna spadła w ujęciu rocznym o blisko 10 proc. Najbardziej na pandemii ucierpiał handel odzieżą i obuwiem. Wzrost sprzedaży odnotowała natomiast żywność oraz farmaceutyki i kosmetyki.

- Pandemia koronawirusa zawładnęła życiem Polaków. Wpłynęła na zmianę sposobów komunikacji, spędzania czasu oraz przyzwyczajeń zakupowych. Kiedy w połowie marca rząd wprowadził pierwsze restrykcje wynikające z pandemii koronawirusa, Polacy masowo ruszyli do sklepów. Z półek w ekspresowym tempie znikały produkty. Szybko okazało się, że nie robią jednak wielu innych zakupów. Ograniczająco działa zamknięcie większości sklepów stacjonarnych, ale też rosnące obawy o sytuację finansową – tłumaczy prezes BIG InfoMonitor.

- Z przeprowadzonych dla nas badań wynika, że pandemia koronawirusa co dziesiątego Polaka przyprawia o większy lęk o finanse niż o zdrowie, a niemal połowa osób boi się kłopotów budżetu domowego nie mniej niż zdrowotnych. Stąd, gdy w marcu o chęci oszczędzania na zakupach mówiła połowa badanych, już w kwietniu wspominało o tym 60 proc. badanych. 45 proc. planuje zmniejszać największe wydatki, a 15 proc. nawet podstawowe. Nie ma wątpliwości, nowe realia zmieniły nawyki zakupowe konsumentów i coraz więcej Polaków rozważniej podchodzi do wydawania pieniędzy – dodaje.  

Zwyczaje zakupowe Polaków

Badanie pokazuje zmianę zwyczajów zakupowych Polaków. Nieco ponad połowa ankietowanych twierdzi, że robi obecnie zakupy raz w tygodniu, zamiast chodzić częściej po mniejsze zakupy. 43 proc. respondentów kupuje w sklepach zlokalizowanych bliżej swojego miejsca zamieszkania. Niemal co trzeci badany powstrzymuje się od wychodzenia do sklepów oferujących produkty, które nie są dla nich niezbędne. Z kolei 12 proc. deklaruje, że częściej robi zakupy online niż dotychczas.

Badanie przeprowadzone przez Quality Watch metodą CAWI na próbie 1064 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Termin realizacji: 3 – 6 kwietnia 2020 roku.