Jakie są najważniejsze prawa konsumenta?
pixabay.com
Autor Iga Marciniszyn - 2 Grudnia 2020

Jakie są najważniejsze prawa konsumenta?

W sytuacjach sporów i wątpliwości na linii kupujący-sprzedawca konsument uznawany jest za słabszą stronę, co oznacza dużą ilość praw, które mu przysługują. By nie dać się oszukać nieuczciwym przedsiębiorcom i nie dokonywać niekorzystnych zakupów, warto wiedzieć, jakie prawa konsumenta obowiązują w Polsce i jak zachować się w przypadku ich nieprzestrzegania przez sprzedawcę.

Wiele praw konsumenta różni się miedzy sobą w zależności od tego, czy konsument dokonał sprzedaży w sklepie stacjonarnym, przez Internet, czyli poza lokalem przedsiębiorstwa. Istnieją jednak podstawowe prawa, które przysługują konsumentowi niezależnie od tego, w jaki sposób i gdzie zawarta została umowa sprzedaży.

Wydanie towaru

W sytuacji zakupu towarów konsumpcyjnych sprzedawca ma obowiązek wydać rzecz niezwłocznie, w terminie nie późniejszym niż 30 dni od daty zawarcia umowy. Chyba że sprzedawca uzgodnił z kupującym inny termin. W przypadku przekroczenia tego czasu konsument może wyznaczyć sprzedawcy dodatkowy czas. Jeśli i w tym momencie nie dojdzie do przekazania towaru, kupujący może odstąpić od umowy.

Zgoda na dodatkową płatność

Kupujący musi wiedzieć o wszystkich opłatach związanych z zawieraną umową i wyrazić na nie zgodę przed zawarciem transakcji. Dodatkowo niezgodne z prawem jest dokonywanie przez firmę w procesie transakcji automatycznych zaznaczeń świadczących o zgodzie klienta na dodatkowy zakup. Jeśli takie zachowanie jest praktykowane, a klient nie odznaczy automatycznie zaznaczonej opcji, może domagać się zwrotu kosztów.

Koszty infolinii

Większość firm zajmujących się sprzedażą jakichkolwiek produktów posiada specjalną infolinię, która pozwala na kontakt konsumenta z konsultantem. Ustawa o prawach konsumenta zabrania w tej sytuacji obciążania dzwoniącego opłatą wyższą niż za wykonanie zwykłego połączenia według stawek operatora, z którego usług korzysta.

Opłaty za wybraną formę płatności

Za skorzystanie z wybranej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty, które sprzedawca poniósł w związku z tą formą.

Świadczenie niezamówione

Może zdarzyć się sytuacja, w której osoba otrzyma towar, choć nie zamawiała. Może tak być np. w przypadku katalogów, z których pierwszy egzemplarz jest darmowy, a kolejne okazują się być płatne. W takim przypadku konsument nie ma obowiązku płacić za dany przedmiot.

Odpowiedzialność za wysyłkę

Jeśli sprzedaż ma dokonać się za pomocą wysyłki, to sprzedający odpowiada za przypadkową utratę lub uszkodzenie towaru do momentu, aż konsument go nie otrzyma. Inaczej sytuacja wygląda w momencie, gdy to konsument wybiera przewoźnika i jest to inna firma niż wskazana przez sprzedającego. Wówczas sprzedający jest zwolniony z odpowiedzialności za przesyłkę.

Prawo konsumenta do reklamacji

Jeśli po zakupie towaru lub usług okaże się, że z powodu niezadowalającej jakości, wady lub wadliwie wykonanej usługi, zakup nie spełnia oczekiwań konsumenta, ma on prawo dochodzić swoich praw poprzez reklamację. W ramach reklamacji można wnioskować o wymianę lub naprawdę towaru, ponowne wykonanie usługi albo nawet zwrot całej lub części kwoty poniesionych w związek z zakupem. Jedną z podstaw do złożenia reklamacji jest rękojmia, czyli reklamacja związana z wadą fizyczną lub prawną towaru. Sprzedawca odpowiada za zakupiony przez konsumenta towar w okresie 2 lat od jego wydania i przez te dwa lata nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Jeśli natomiast wada zostanie zauważona przez kupującego w późniejszym terminie, musi on udowodnić, że istniała ona w chwili zakupu. Jeśli sprzedawca świadomie zataił wadę produktu, konsumentowi zawsze przysługuje prawo do złożenia reklamacji, niezależnie od tego ile czasu minęło od wejście w posiadanie konkretnego towaru.

Drugą podstawą do złożenia reklamacji jest gwarancja, która może trwać nawet dożywotnio. Aby skorzystać z gwarancji, kupujący musi złożyć oświadczenie gwarancyjne, a jeśli gwarant wymienił towar lub dokonał w nim istotnych czynności naprawczych, okres gwarancji naliczany jest od początku, jak w przypadku nowego produktu.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News