Jak założyć sklep internetowy?
pixabay.com
Autor Iga Marciniszyn - 3 Stycznia 2021

Jak założyć sklep internetowy?

Biznes w Internecie rozwija się w zawrotnym tempie. Taka forma sprzedaży umożliwia wyjście poza rynek lokalny oraz dotarcie do konsumentów niemal wszędzie. Działalność sklepów internetowych co do zasady nie jest regulowana przepisami prawa, ale poszczególne kategorie produktowe mogą być obwarowane szczególnymi restrykcjami. Jak założyć sklep internetowy i jakie są zalety sprzedaży online?

Czym jest sklep internetowy?

Dzięki istnieniu Internetu sprzedawcy mogą wyjść ze swoimi produktami na rynek wielu państw. By założyć sklep internetowy, niezbędne jest posiadanie strony internetowej, która pozwoli na przedstawienie oferty potencjalnemu konsumentowi, obejrzenie zdjęć produktów, zapoznanie się z ich składem, pochodzeniem czy ceną. W działaniu sklepu internetowego konieczne jest także udostępnianie formularza, w którym klient podaje swoje dane do zawarcia transakcji. Zakupu dokonuje się zazwyczaj poprzez dodanie produktu do wirtualnego koszyka, zastępującego ten prawdziwy, sklepowy. Ponadto w sklepie internetowym może być dostęp do czatu, w którym potencjalny klient porozmawia z pracownikiem na temat oferty, dopyta o niejasne kwestie, sklep ten może posiadać również forum, na którym użytkownicy wymienią się opiniami dotyczącymi produktów oraz wiele innych funkcjonalnych dodatków.

Dużą zaletą sklepów internetowych jest możliwość sprzedaży większej liczby produktów niż w sklepie stacjonarnym. Sprzedaż online ma tę zaletę, że po dokonaniu transakcji towar dla klienta może być pobierany z różnych magazynów, w których akurat jest dostępny, a nie, tak jak ma to miejsce w przypadku sprzedaży stacjonarnej, z magazynu sklepu, w którym aktualnie znalazł się klient.

Wymagania związane z działalnością sklepu internetowego

Nie ma żadnych dodatkowych wymagań związanych z zakładaniem sklepu internetowego. Z pewnością konieczny jednak będzie zakup domeny i serwera. Jeśli nie posiadasz takich umiejętności, niezbędne będzie również zatrudnienie informatyka, który stworzy stronę sklepu. W bardzo dużej mierze od funkcjonalności i intuicyjności stworzonej strony, a także hiperłączy odnoszących do innych produktów i proponujących dodatkowe zakupy, zależny jest zysk, jaki sklep osiągnie. Projektowanie sklepu internetowego jest zatem jedną z najistotniejszych kwestii, która może mieć wpływ na sukces tego biznesu.

Kolejną osobą, z której umiejętności trzeba skorzystać, jest grafik. Odpowiedni design, dobrze dobrana kolorystyka i projekt stworzony w duchu dobrego user experience to także niezwykle ważna kwestia, od której może zależeć decyzja zakupowa klienta. Prowadzenie sklepu internetowego możliwe jest w każdej formie poza spółką partnerską.

Jak założyć sklep internetowy?

Jeśli sklep chcemy prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, firma musi zostać zarejestrowana w CEIDG. Jeśli wybrana zostanie inna forma działalności, konieczne jest zarejestrowanie spółki w KRS.

Od niedawna funkcjonuje również zapis dotyczący tzw. działalności nierejestrowanej. Możliwość przyjęcia tej formy jest dopuszczalna, jeśli nie zostanie przekroczona kwota połowy wynagrodzenia minimalnego, a ponadto podatnik w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej.

Jeśli osoba prowadząca działalność gospodarczą zamierza dokonywać sprzedaży towarów i usług objętych podatkiem VAT, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia takiej sprzedaży należy złożyć deklarację VAT-R, która służy do rejestracji przedsiębiorcy jako płatnika VAT lub osoby zwolnionej z płacenia tego podatku.

Jakie jest PKD dla sklepu internetowego?

Ustalenie odpowiedniego PKD jest konieczne do zarejestrowania działalności. System wyznacza konkretne numery PKD według rodzajów prowadzonej działalności. Dla sprzedaży za pośrednictwem sklepów internetowych odpowiednie będzie obranie PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez Internet.

Sklep internetowy a kasa fiskalna

Sprzedaż niektórych produktów, także w sklepie internetowym, może nieść za sobą obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Obowiązek stosowania kasy fiskalnej pojawia się w momencie, gdy obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 20 tys. zł netto, w przypadku czynnych podatników VAT. Właściciele sklepów internetowych mogą zostać zwolnieni z ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie przyjmowania płatności wyłącznie za pośrednictwem banku, jeśli sklep dopuszcza odbiór osobisty i płatność gotówką, zwolnienie nie jest możliwe.

Formy płatności w sklepie internetowym

Przy wyborze systemu płatności konieczny jest dobór takiego, który zminimalizuje prawdopodobieństwo porzucenia koszyków przez osoby zainteresowane ofertą. Porzucenie koszyków, czyli pozostawienie zakupów na pewnym etapie bez opłacenia ich może być związane właśnie między innymi z nieintuicyjnym systemem płatności. Wybierając odpowiedni dla sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na koszty i prowizje oraz dostęp do wypłaty środków.

RODO w sklepie internetowym

Obowiązkowe dla sklepów internetowych jest przestrzeganie przepisów wynikających z Rozporządzenia RODO. Sklep internetowy związany jest przede wszystkim z tą częścią przepisów, która mówi o ochronie danych osobowych klientów. Należy pamiętać, że osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do ich dostępu, usunięcia oraz przenoszenia. W praktyce administrator powinien zadbać o aktualny regulamin sklepu i polityki prywatności zgodny z RODO, sprawdzenie i dostosowanie checkboxów, tak aby zgodne były z RODO, oraz zapewnienie innych informacji, jeśli konieczność ich podania wynika z przepisów RODO.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News