Tech.BiznesINFO.pl > Nauka i kosmos > Firma z Polski chce zawojować tym burgerem świat. Nie ma w nim krztyny mięsa
Paula Drechsler
Paula Drechsler 17.05.2023 14:31

Firma z Polski chce zawojować tym burgerem świat. Nie ma w nim krztyny mięsa

burger
domena publiczna

Roślinny zamiennik mięsa na bazie białka konopnego jest już obecny w ponad 150 restauracjach. Twórcy burgera Hempeat mają jednak chrapkę na podbój świata.

Konopie zamiast mięsa

Polska firma Green Lanes, która w ramach projektu Green Lanes Foods wypracowała własną technologię produkcji izolatu zawierającego nawet 90 proc. białka z nasion konopi włóknistych, jest obecna na scenie restauracyjnej już od jakiegoś czasu. W kilka miesięcy zdołali rozwinąć swoje zasięgi na tyle, że z obecności w 80 lokalach przeskoczyli do ponad 150. Ich konopny zamiennik mięsa można pałaszować w postaci tradycyjnego burgera lub w wersji szarpanej. Ze względu na dobry odbiór produktu, firma ma w planach wprowadzenie konopnego nibymięsa na sklepowe półki.

- Wiedząc o tym, że konopie mają bardzo szerokie zastosowanie i że ziarno konopi jest bardzo bogate w białko, zaczęliśmy szukać nowych zastosowań. A że białko konopi jest dobrej jakości, jest dobrze przyswajalne, to uznaliśmy, że spróbujemy na jego podstawie stworzyć roślinny zamiennik mięsa — powiedział w rozmowie ze spidersweb.pl Jacek Kramarz, szef i współzałożyciel marki.

Dobrze uzupełnia tę wypowiedź opis na stronie internetowej firmy, w którym czytamy, że aktualnie skupia się ona na konopiach, których potencjał przez dekady był zapomniany. „Przedmiotem naszych zainteresowań są wszystkie rośliny jednoroczne”, doprecyzowują jednak. Dodają też, że pokładają wiarę w tym, że lepsza i bardziej zielona przyszłość jest nie tylko koniecznością ekologiczną, ale też szansą ekonomiczną. Firma chce być częścią ekologicznej rewolucji, jaka zachodzi w globalnej gospodarce.

Dynamiczny rozwój rynku zamienników

Branża skupiająca się na wytwarzaniu zamienników mięsa rozwija się w szybkim tempie. Firmy, które opracowują nowe metody pozyskiwania białka z roślin, szybko próbują trafić ze swoimi produktami na rynek i zaskarbić sobie przychylność osób na diecie roślinnej, ale nie tylko. Wielu miłośników jedzenia po prostu chce je mieć urozmaicone, duża część konsumentów lubi też po prostu sprawdzać nowości.

- Tak, ten rynek rzeczywiście rozwija się dość dynamicznie, i w Polsce i za granicą. Jest kilka czynników dla wzrostu tego rynku. Jednym z najsilniejszych jest przekonanie w pokoleniu już trochę młodszym ode mnie, że trzeba dbać o środowisko, trzeba dbać o planetę, a przemysł mięsny jest jednym z największych emitentów gazów cieplarnianych. Wiele osób z tego powodu ogranicza spożycie mięsa w swojej diecie, m.in. ze względu na ekologię. Chodzi też o względy etyczne, niezadawanie zwierzętom cierpienia, a także o powody zdrowotne — mówił Kramarz.

Jak podkreślał, choć obecnie produkty, które firma wytwarza, dystrybuowane są przede wszystkim do branży gastronomicznej, to jest już przygotowany także produkt z przeznaczeniem dla sprzedaży detalicznej. Kramarz powiedział, że w ogólnopolskiej dystrybucji powinien być on dostępny pod koniec trzeciego kwartału tego roku. Można się więc spodziewać ujrzenia konopnego nibymięsa na sklepowych półkach. Koszt dwóch burgerów ma wahać się między 13 a 15 zł. 

Dodał też, że firma liczy na powtórzenie sukcesu najbardziej rozpoznawalnej marki specjalizującej się w przygotowywaniu produktów z zamienników mięsa, czyli Beyond Meat.

- My chcemy powtórzyć tę ścieżkę sukcesu, tylko zrobić to lepiej, korzystając jednak z bardziej ekologicznego surowca, jakim jest białko z konopi. Trzeba pamiętać, że większość producentów roślinnych zamienników mięsa używa przede wszystkim soi lub roślin strączkowych. Uważamy, że w tym rynku białko konopne odegra bardzo dużą rolę — zaznaczał w wywiadzie.

Właściciele marki uważają, że ich produkt może śmiało konkurować z Beyond Meat.

Zielona firma w działaniu

Za stworzeniem konopnego burgera stoi firma Green Lanes ze swoim projektem Green Lanes Foods. Jak sami o sobie piszą, jest to podmiot w branży food-tech, który bazując na odżywczych i prozdrowotnych wartościach konopi siewnych, projektuje produkty żywnościowe, w tym przede wszystkim zamienniki mięsa na bazie teksturyzowanego białka konopi. Podmiot opracował teksturyzację białka konopi włóknistych i stworzył receptury produktów będących zamiennikami popularnych wyborów mięsnych.