BiznesINFO.pl Handel Biedronka wymyśliła, jak ściągnąć od klientów więcej pieniędzy. Lepiej czytaj dokładnie opakowania
Biznesinfo

Biedronka wymyśliła, jak ściągnąć od klientów więcej pieniędzy. Lepiej czytaj dokładnie opakowania

20 kwietnia 2023
Autor tekstu: Maria Gil-Sobczyk

Downsizing to w ujęciu handlowym zmniejszanie wagi lub ilości produktu przy zachowaniu tej samej bądź podobnej ceny. Kilka dni temu Business Insider poinformował, że sieć Biedronka zmniejszyła gramaturę popularnego produktu – opakowania mrożonych malin marki własnej – z 450 do 300 g. Jednocześnie przy przeliczeniu na kilogram rok temu ten produkt kosztował niecałe 28 zł, a w tym roku jest to już ponad 33 zł (i to w ofercie promocyjnej).

Niższa gramatura, wyższa cena

O sprawie downsizingu mrożonek doniósł Business Insider. Mrożone maliny marki własnej Mroźna Kraina były w kwietniu zeszłego roku dostępne w opakowaniach po 450 g. Cena za kilogram wynosiła wówczas niewiele ponad 27 zł. W gazetce z kwietnia tego roku jest to już opakowanie o wadze 300 g i wyższej cenie za kilogram tj. przeszło 33 zł (przy skorzystaniu z oferty promocyjnej tzn. zakupie dwóch opakowań).

Wycinek z gazetki sieci Biedronka z kwietnia 2022 roku.

Zrzut ekranu 2023-04-20 o 12.06.20.png

Wycinek z gazetki sieci Biedronka z kwietnia 2023 roku.

Zrzut ekranu 2023-04-20 o 12.38.11.png

Sieć się tłumaczy

Biedronka we współpracy z partnerami handlowymi ciągle rozwija swoją ofertę, zarówno poprzez opracowywanie nowych produktów, jak i nowych opakowań. Wynika to z faktu, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe szukają najlepszych sposobów na wyróżnienie swojej oferty i dostosowanie jej do potrzeb klientów. Stąd często we współpracy z dostawcami sięgamy do pojemności czy gramatury wcześniej niespotykanych na rynku — wyjaśniła Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka w komentarzu udzielonym Business Insiderowi.

Sieć dodała również, że mrożonki można długo przechowywać, a cena surowca zmienia się po znacznie dłuższym czasie niż ma to miejsce w przypadku szybko zbywalnych produktów. Z racji tego, że cena malin na rynku poszła w górę (Interia przypomina, że jeszcze w 2018 roku promocyjne opakowanie 400 gramów mrożonych malin kosztowało 4,65 zł, a więc niemal połowę tego, ile obecnie należy zapłacić za 300 gramów tego produktu w promocji), Biedronka chciała przy jednoczesnej zmianie opakowania zachować wciąż atrakcyjną cenę dla klientów.

Ptasie Mleczko lżejsze. Lotto Wedel szuka oszczędności.

Kiedyś było wręcz przeciwnie

Z kolei Interia przypomina, że w Biedronce nie zawsze miał miejsce downsizing produktów. W przypadku mrożonych malin marki własnej, w 2018 roku ich opakowanie ważyło 400 g, a następnie, aż do 2022 roku było już dostępne z wagą 450 g. Sieć wskazała, że często razem z producentem oferuje również większe opakowania.

Obserwuj nas w
autor
Maria Gil-Sobczyk

Redaktor Biznesinfo, copywriter i korektor językowy. W poprzednich latach dziennikarz Grupy KRN Media oraz specjalista ds. mediów społecznościowych. Ukończyła studia magisterskie z dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Szczególnie interesują ją tematy społeczne i gospodarcze, pilnie śledzi zmiany dotyczące rynku nieruchomości i finansów. Prywatnie pasjonują ją podróże, górskie wędrówki i cukiernicze rewolucje dokonywane we własnej kuchni.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie