BiznesINFO.pl
Awaria Czajki wysokie koszty

Jakub Kaminski/East News

Awaria Czajki uderzy w kieszenie podatników. Miasto zapłaci jak za budowę metra

11 Października 2020

Autor tekstu:

Konrad Karpiuk

Awaria Czajki już drugi raz nadwyręży budżet miasta stołecznego Warszawa. Obecnie trwają pracy przy budowie nowego rurociągu, który będzie transportował ścieki do oczyszczalni. Nakłady na budowę są równie wysokie co w przypadku budowy metra.

Awaria Czajki ujawiła poważny problem w Warszawie

Awaria Czajki z 29 sierpnia wymusiła na ratuszu budowę nowej nitki i wdrożenie projektów mających zapobiegać kolejnym awariom. Zgodnie z planem, koniec ich realizacji zakłada się na sierpień 2022. Jak jednak podaje ekspert w rozmowie z Business Insider, problem można było rozwiązać lata temu. Okazuje się, że już podczas budowy eksperci ostrzegali, że zastosowanie rur z tworzywa sztucznego, zamiast stalowych może przynieść tylko kłopoty. Co ciekawe, w nowy rurociąg, będzie właśnie z takowych wykonany, więc przynajmniej warszawski ratusz uczy się na błędach. To jednak niejedyne problemy, z którymi zmaga się stolica.

- To, co dziś dzieje się w oczyszczalni ścieków "Czajka" można było rozwiązać już 12 lat temu i były na to pieniądze. Problem Warszawy polega na tym, że stolica ma kanalizację ogólnospławną, czyli do tego samego systemu trafiają ścieki komunalne, w tym przemysłowe, oraz wody opadowe. Nie jest to wina ani obecnej, ani poprzednich ekip rządzących. Ich winą jest jednak to, że nie zrobiono nic, aby rozbudować niezależną kanalizację deszczową. - mówił dla Business Insider inżynier Janusz Waś, ekspert ds. ochrony wód i gospodarki wodnej.

Żeby zrobić porządek z Warszawską kanalizacją, trzeba zapłacić jak za budowę metra

Jak mówi ekspert, miasta z tego typu kanalizacją podczas opadów deszczu muszą oczyszczać deszczówkę i ścieki komunalne, czyli ścieki zmieszane. Gdy zostają rozcieńczone, nadmiar może zostać zrzucony. Problem w tym, że według przepisów można to zrobić tylko 10 razy w roku. A budowa dwóch nowych nitek rurociągu nie rozwiąże problemu kanalizacyjnego, jaki ma Warszawa. Aktualne prace pozwolą wrócić do stanu przed awarią, a wtedy sytuacja wcale nie byłaby dobra. Jak mówił inż. Waś, koszt modernizacji "Czajki" powinien wynieść nawet 4 mld zł.

- Dziś, aby zrobić z tym porządek, potrzebne są nakłady porównywalne z budową metra. Pod ziemią potrzebne są kolektory o średnicy 2-3 metrów, a nie rura o średnicy 120 cm. Na nowych osiedlach, takich jak Gocławek czy Gocław-Lotnisko, budowano kolektory o takim przekroju, że mogłaby do nich wjechać ciężarówka. Nie rozkopiemy jednak całej Warszawy w tym celu, to niemożliwe. Dlatego konieczna jest budowa sieci deszczowej i oddzielne odprowadzanie wód deszczowych do Wisły. Konieczna jest także budowa nowej oczyszczalni północnej na lewym brzegu rzeki - powiedział inż. Waś dla Business Insider.

Tagi:

Warszawa

Konrad KarpiukAutor

Redaktor Biznesinfo. Najchętniej pisze na tematy polityczne, społeczne i związane z kierowcami. Były redaktor portalu "Świat na Kołach". Absolwent Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Hobbystycznie zajmuję się muzyką i starymi samochodami, głównie krajowej produkcji.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Wrocław

Polska i Świat

Kosmiczna podwyżka czynszu we Wrocławiu. Przedsiębiorcy proszą o pomoc, PGNiG wypowiada czynsze

Czytaj więcej >
Kim Dzong Un, testy rakietowe

Polska i Świat

Waszyngton podpadł Kim Dzong Unowi. Przywódca Korei Płn wyraził swoją opinię o działaniach na Ukrainie

Czytaj więcej >
pixabay, IADE-Michoko

Polska i Świat

Pogarsza się sytuacja na rynku paliw. Ceny znowu pójdą w górę

Czytaj więcej >

Polska i Świat

Pewnie masz gdzieś na dnie szuflady monety z PRL-u. Za niektóre zgarniesz olbrzymie sumy

Czytaj więcej >
 ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER

Polska i Świat

Emerytura Anny Grodzkiej. Była posłanka przyznaje, że kwota jest niska

Czytaj więcej >

Polska i Świat

W niemieckich szkołach brakuje nauczycieli

Czytaj więcej >