BiznesINFO.pl Finanse Złe wieści dla 3,4 mln kierowców w Polsce. Zostaną bez pomocy państwa
Pixabay/andreas160578

Złe wieści dla 3,4 mln kierowców w Polsce. Zostaną bez pomocy państwa

30 stycznia 2024
Autor tekstu: Zuzanna Kłosek

Kolejne unijne embargo dla Rosji wejdzie w życie lada dzień. Tym razem chodzi o import LPG z tego kraju. Właściciele samochodów na płynny gaz mają prawo być niezadowoleni. Pomoc finansowa w postaci ”tarczy” raczej się nie pojawi.

Jeden rok na dostosowanie się

Następne sankcje na Rosję zostały uchwalone przez Unię Europejską jeszcze w grudniu 2023 r. Nowe przepisy zabraniają importu LPG , a państwa członkowskie mają rok, by dostosować się do tej reguły i przygotować na wszystkie jej konsekwencje. A te prawdopodobnie nie spodobają się właścicielom samochodów na to paliwo.

W 2022 roku to właśnie nasz kraj zakupił największe ilości LPG z Rosji spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Zakupu dokonaliśmy na aż 710 milionów euro, a rosyjskiej LPG w pierwszej połowie ubiegłego roku stanowiło ponad 50% płynnego gazu sprowadzanego do Polski w ogóle.

Seniorów już niedługo nie będzie na to stać. Szykują się potężne podwyżki

Nie będzie tarczy ochronnej dla kierowców

Do Ministerstwa Klimatu i Środowiska trafiła już interpelacja poselska z pytaniem o ewentualne wsparcie finansowe w sytuacji, jeśli unijne embargo sprawi, że ceny LPG w Polsce wzrosną. Obserwacja rynku paliw trwa, jednak Minister Klimatu i Środowiska zapewnia, że aktualnie nie widzi potrzeby, by wprowadzić tarcze ochronne w tej dziedzinie .

W odpowiedzi na interpelacje wyjaśnił, że rynek LPG w naszym kraju nie jest regulowany, a obecny model sprawdza się bez zastrzeżeń. Dodatkowo MKiŚ zauważa, że rok uwzględniony w nowych przepisach powinien wystarczyć na ”zastąpienie kierunku rosyjskiego kierunkami alternatywnymi” .

Aż 3,4 miliona samochodów w Polsce

Być może sytuacja nie budziłaby takich emocji, gdyby nie to, ilu kierowców dotkną ewentualne zmiany cen. Mowa tu, według danych GUS-u, o aż 3,4 mln aut w Polsce . To aż 70% samochodów tego typu w Europie .

Na ceny LPG będą miały marże pośredników i ceny transportu, a ich wzrost odczują wszyscy kierowcy — również dlatego, że, jak tłumaczy Polska Izba Gazu Płynnego , po wejściu embarga w życie mogą mieć miejsce okresy przejściowe, w czasie których zapasy LPG będą mniejsze niż faktyczne zapotrzebowanie.

źródło: money.pl

Uwielbiana przez Polaków sieciówka zamyka sklepy. Fatalne informacje dla klientów
Dzięki tej uldze podatkowej możesz sporo zaoszczędzić. Odliczysz nawet ponad 1500 złotych
Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Kłosek

Redaktorka portalu BiznesINFO. Jestem studentką Twórczego Pisania i Marketingu Wydawniczego na Uniwersytecie Śląskim. Poprzednie studia ukończyłam z wyróżnieniem na kierunku Kultury Mediów. Kocham książki, którymi interesuję się zarówno od strony czynnej, jak i biernej, co wykorzystuję pisząc powieści, ale również tworząc dla czasopisma ArtPapieru i miesięcznika Kreatywni. Wolne chwile spędzam przy serialach i grach komputerowych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie