Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jedna z największych inwestycji w historii Polski, ale pytanie o jej finansowanie pozostaje kluczowe. Wykonano istotny krok w kierunku zdobycia miliardów. Spółka CPK wybrała doradców, którzy mają ustrukturyzować i pozyskać niezbędne środki na rynkach finansowych.
Podczas dzisiejszego posiedzenia rządu przyjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Został on opracowany przez pełnomocnika rządu ds. CPK Maciej Laska, a na konferencji prasowej po spotkaniu rady ministrów został przedstawiony przez rzecznika rządu Adama Szłapkę jako kolejny dowód na to, że rząd jest oddany inwestycji i kontynuuje prace nad jej realizacją. To może nie wystarczyć.
Po wczorajszych uroczystościach w Warszawie nowo zaprzysiężony prezydent Karol Nawrocki ruszył dziś do Kalisza. Miasta, które stanęło w centrum konfliktu dwóch znoszących się wizji Centralnego Portu Komunikacyjnego kreowanych przez dwa kolejne obozy władzy. Nawrocki pozostał wierny deklaracjom z kampanii wyborczej i pierwszego dnia po zaprzysiężeniu przedstawił prezydencką ustawę o CPK.
Choć na polskim rynku kolejowym istnieje zdecydowana przewaga krajowych przewoźników, ta sytuacja może zacząć ulegać zmianie. Właśnie pojawiły się informacje o możliwym przetargu, który ma szansę wprowadzić na polskie tory zachodnie pociągi. Sprawa wywołuje kontrowersje, są obawy, że krajowi przedsiębiorcy stracą swoją szansę.
Choć rząd zapewnia, że w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego wszystko jest na najlepszej drodze i to w czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości inwestycja stała w miejscu za sprawą zbyt ambitnych celów, to kolejne tzw. urealnienia nie przekonują zwolenników pełnoskalowej realizacji projektu. Mamy informacje o kolejnym okrojeniu pierwotnych założeń, na czym mają ucierpieć polscy przedsiębiorcy.
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek poinformował media o osiągnięciu ważnego kroku milowego w realizacji inwestycji. Co więcej, nowelizacja ustawy o CPK ma wpłynąć na przyspieszenie bieżącego etapu prac i to z korzyścią dla właścicieli działek, na których stanąć ma lotnisko. "W trosce o te osoby stwierdziliśmy, że trzeba zmienić ustawę, żeby dać im lepsze warunki" – zapewnił Lasek.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała informację o wyłonieniu zwycięzcy przetargu o znaczeniu strategicznym dla całej inwestycji. Nie ma wątpliwości, że mowa o jednym z najtrudniejszych odcinków budowy infrastruktury kolejowej w całym harmonogramie. Poznaliśmy termin rozpoczęcia drążenia pod Łodzią tunelu dla Kolei Dużych Prędkości.
Przez cały rok 2024 obserwowaliśmy kolejne cięcia i ograniczenia prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym. W ostatnim czasie sejmowa komisja ds. infrastruktury odrzuciła ponadto zobowiązanie rządu do jego budowy. Tego było za wiele dla prezydenta Andrzeja Dudy, który nie pozostawił na decyzjach koalicji suchej nitki.
Po raz kolejny koalicja rządząca każe Polakom wątpić, że CPK kiedykolwiek powstanie. Członkowie sejmowej komisji ds. infrastruktury mówią o skandalu i wyrzuceniu do kosza 200 tys. podpisów Polaków, a decyzja koordynatora paraliżuje procedury lokalizacyjne. Czy podobnie jak przed rokiem wiosna znów upłynie pod znakiem mrożenia CPK?
Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi sporo emocji i zainteresowania. To inwestycja o strategicznym znaczeniu zarówno dla kraju jak i dla mieszkańców regionów, w których ma powstać ten węzeł komunikacyjny. Spółka CPK zabrała głos w sprawie odszkodowań i wywłaszczeń. Okazuje się, że właściciele nieruchomości zostali wprowadzeni w błąd.
Wraz z końcem roku kraj obiegła wiadomość, że Centralny Port Komunikacyjny ma nowego inwestora. Państwowa spółka Polskie Porty Lotnicze zastąpi wybrane przez poprzedni rząd przedsiębiorstwa z Francji i Australii: Vinci Airports i IFM. PPL mają zainwestować w projekt 9 miliardów złotych, obejmując do 49 proc. udziałów w spółce CPK. Zapytaliśmy przedstawicieli spółki o to, skąd wezmą pieniądze. Ekspert mówi otwarcie: będą konieczne kredyty. Co na to władze spółki?
Centralny Port Komunikacyjny jest nie tylko projektem infrastrukturalnym, ale także inwestycją o strategicznym znaczeniu dla Polski i całego regionu. Ma potencjał stać się głównym węzłem komunikacyjnym, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Właśnie zapadła decyzja, która dla powstania CPK stanowi przełomowy moment.
W ostatnim dniu roku odbyło się posiedzenie rządu. Zapadła jedna z kluczowych decyzji dotyczących ogromnego przedsięwzięcia, jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przegłosowano zmiany w harmonogramie, które nawet wewnątrz rządu wzbudziły sprzeciw. Jedna z minister mówi wręcz o wykluczeniu setek tysięcy Polaków.
Centralny Port Komunikacyjny będzie miał nowego inwestora. Będzie to państwowa spółka Polskie Porty Lotnicze, która zastąpi wybrane w ubiegłym roku firmy Vinci Airports i IFM. Decyzję w tej sprawie ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Skąd decyzja o zmianie? Szef resortu ujawnił powód.
Sejm zagłosował nad obywatelskim projektem ustawy ws. CPK, która zobowiązuje rząd do budowy CPK bez istotnych cięć i ograniczania skali inwestycji. Do głosowania doszło kilka godzin po tym, jak premier Donald Tusk ogłosił, że na budowę CPK przeznaczy 3,5 mld zł. Jakie, w takich okolicznościach, losy czeka inicjatywa obywatelska?
Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie od lat budzi kontrowersje odkąd ogłoszono plan jego powstania. Za rządów PiS ówczesna opozycja zarzucała rządzącym, że wydano miliony złotych, a żadnych efektów nie widać. Po utworzeniu Donalda Tuska obecna opozycja, czyli PiS krytykuje rząd za bezczynność. Premier ostro zareagował na docinki przeciwników ogłosił swoją decyzję.
Pierwotnie Centralny Port Komunikacyjny, jak wskazuje sama nazwa, miał odciążyć Warszawę i stanowić nowy hub bliżej geograficznego środka kraju, tak aby dostęp był równościowy dla mieszkańców wszystkich regionów. Niecały rok po zmianie władzy i pół roku po prezentacji nowej koncepcji okazuje się, że do CPK nie będą mogli dojechać mieszkańcy największych aglomeracji w Polsce.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pod Łodzią wciąż budzi ogromne emocje. Tym razem ekspert - prof. Bartłomiej Biga z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie mówił, jak nowy duży port lotniczy wpłynie na te mniejsze, regionalne. Mieszkańcy trzech polskich miast nie będą zadowoleni z tej prognozy.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że zakończono prace nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiele wskazuje na to, że porzucono wiele kompromisów, które krytykowali zwolennicy pierwotnego planu. Lotnisko ma być nowoczesne, wielkie oraz mieć przepustowość do 34 mln pasażerów rocznie z możliwością rozbudowy. Otwarcie zaplanowano na 2032 rok.