biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Tak zmieniają się świąteczne wydatki. Polacy sięgną głębiej do kieszeni
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 04.12.2024 11:14

Tak zmieniają się świąteczne wydatki. Polacy sięgną głębiej do kieszeni

Tak zmieniają się świąteczne wydatki. Polacy sięgną głębiej do kieszeni
fot. Pxhere

Nadchodzące święta Bożego Narodzenia zapowiadają się jako okres wzmożonej konsumpcji w całej Europie. Mastercard Economics Institute sprawdził, ile pieniędzy w tym roku wydadzą Polacy. Wiadomo, jak zmienią się nasze świąteczne wydatki w porównaniu do lat poprzednich.

Na święta wydamy więcej, niż rok temu

Pomimo globalnych wyzwań ekonomicznych, konsumenci w Polsce i innych krajach europejskich wykazują coraz większą skłonność do wydatków. Wzrost płac, który w Polsce przekroczył wzrost inflacji, znacząco poprawił siłę nabywczą Polaków. Dodatkowo historycznie niskie bezrobocie w Europie sprzyja zwiększeniu wydatków konsumpcyjnych.

Tegoroczne święta zapowiadają się jako okres rekordowych wydatków w całej Europie. Nie inaczej będzie w Polsce. W tym roku wydamy widocznie więcej, niż w 2023.

Polacy nie zostaną w tyle

Z najnowszej analizy Mastercard Economics Institute wynika, że wydatki Europejczyków w okresie świątecznym 2024 roku mają wzrosnąć o 2,9 proc. w porównaniu do roku 2023. Polacy, z kolei, planują wydać na prezenty i świąteczne przygotowania aż o 6,4 proc. więcej niż w 2023 roku, ustępując jedynie Węgrom, gdzie wzrost ten ma osiągnąć 7,7 proc.

Po silnym ożywieniu w ostatnich latach, wskaźnik zaufania polskich konsumentów w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0.2 proc. Dla porównania w analogicznym okresie 2022 r. wynosił on -18.5 proc. – czytamy w analizie Mastercard Economics Institute. 

To wyraźny sygnał, że Polacy czują się bardziej pewnie co do swojej sytuacji finansowej i są skłonni do większych wydatków. Jak wylicza Natalia Lechmanova, główna ekonomistka w Mastercard Economics Institute, najwięcej wydamy na modę, elektronikę oraz kosmetyki.

Europejscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny 2024 z większym optymizmem niż w ubiegłym roku, choć wciąż zachowują ostrożność w kwestii wydatków. Najpopularniejsze pod względem przewidywanych wzrostów sprzedaży będą kategorie prezentowe takie jak moda, kosmetyki i elektronika. Obserwujemy duże zainteresowanie ofertami z okazji Black Friday, które pozwalają konsumentom maksymalizować wartość zakupów – tłumaczy ekspertka. 

Tak zmieniają się świąteczne wydatki. Polacy sięgną głębiej do kieszeni
fot. Pxhere

Wydamy więcej, ale z głową

Ten optymistyczny trend jest wynikiem kilku czynników. Stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową. W Polsce dodatkowo wzrost płac (10,3 proc.) przekroczył wzrost inflacji (4,2 proc.), co przełożyło się na zwiększenie siły nabywczej Polaków i sprzyja większej skłonności do konsumpcji.

Zauważalny jest również wzrost zaufania konsumentów. Jego wskaźnik w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0,2 proc., co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku, kiedy wynosił -18,5 proc. Oznacza to, że Polacy są bardziej skłonni do podejmowania decyzji zakupowych. Mimo to, konsumenci wciąż zachowują ostrożność i szukają okazji, aby zmaksymalizować wartość swoich zakupów, na przykład korzystając z rozmaitych promocji w sklepach internetowych.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: