BiznesINFO.pl Polska i Świat Poczta Polska podwyższy ceny świadczonych usług. Zmiany już od stycznia
Poczta Polska

Poczta Polska podwyższy ceny świadczonych usług. Zmiany już od stycznia

25 grudnia 2021
Autor tekstu: Joanna Leja

Poczta Polska poinformowała, że od nowego roku zmienia się cennik niektórych usług. Wprowadzone zmiany zostały już przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Z informacji podanych przez Pocztę Polską wynika, że podwyżki wybranych usług w obrocie krajowym wyniosą od 2 do maksymalnie 11 proc. Cena listów nierejestrowanych ekonomicznych, w formatach S i M, wzrośnie o 30 gr, a opłata za przesyłkę poleconą priorytetową w formacie S zdrożeje o 10 gr.

Poczta Polska przedstawiła, co jest głównym powodem podniesienia cen. Chodzi o rosnące z roku na rok koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych, przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się impulsem do dokonania pierwszej od trzech lat modyfikacji cen przesyłek krajowych. – Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym oscyluje w granicach od 2 do maksymalnie 11 proc. Przykładowo, cena popularnych listów nierejestrowanych ekonomicznych, w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 gr. Z kolei opłata za przesyłkę poleconą priorytetową, w podstawowym formacie S (obejmującym kopertę, do której zmieści się złożona na pół kartka A4), zdrożeje o zaledwie 10 gr – poinformowała Poczta Polska.

Według Poczty, dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku.

– Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich – podkreśliła spółka.

NIK wydał opinię o Poczcie Polskiej

Niedawno NIK wydał opinię, że Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych. Najwyższa Izba Kontroli wskazała m.in. na opóźnienia w dostarczaniu przesyłek, a także na ich rosnący koszt. Z analizy raportu wynikało również, że niektórzy Polacy z mniejszych miejscowości mają problemy z dostępnością do usług pocztowych.

Zwrócono też uwagę na niewielką aktywność Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który monitoruje i kontroluje świadczenie usług powszechnych, co nie pozostawało bez wpływu na ich jakość i przystępność. Między innymi nie dopełnił on obowiązku określenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne.

Obserwuj nas w
autor
Joanna Leja

Redaktorka Biznesinfo. Wcześniej związana z takimi redakcjami jak bankier.pl, money.pl i wroclaw.pl. Poza śledzeniem najważniejszych wydarzeń, fotografuje z ziemi i z przestrzeni powietrznej. Absolwentka komunikacji korporacyjnej i public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Dziennikarstwa i public relations na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie