BiznesINFO.pl Polska i Świat Playboy, CKM i Cosmopolitan znikają z rynku. Wielkie zwolnienia, 70% ludzi traci pracę
Biznesinfo.pl

Playboy, CKM i Cosmopolitan znikają z rynku. Wielkie zwolnienia, 70% ludzi traci pracę

13 listopada 2019

Playboy, kultowe już czasopismo, znika z polskiego rynku. Rodzima wersja jednego z najpopularniejszych czasopism dla panów na świecie znika z polskiego rynku. Jest to podyktowane decyzją wydawcy, firmy Marquard Media Polska. Jak podaje Business Insider Polska, "firma chce postawić na tworzenie rozwiązań technologicznych dla konsumentów i innych firm". Portal dodaje, że zmiany w przedsiębiorstwie sprawią, że zwolnionych zostanie aż 70% załogi.

Tak spora skala zwolnień jest efektem tego, że znika nie tylko Playboy. Takie hity rynku magazynów jak CKM, Cosmopolitan, Harper's Bazaar, Joy czy Esquire także znikną z wydaw z gazetami w sklepach. Jak przyznał w rozmowie z Business Insider Polska Bijan Khezri, prezes Marquard Media Polska, dalsze drukowanie wspomnianych pism dla firmy jest po prostu nieopłacalne.

- Kontynuowanie wydawania pism drukowanych byłoby dla nas kosztem utraconych możliwości. Możemy nasze zasoby wykorzystać lepiej - mówi Khezri.

Playboy odchodzi do lamusa. Razem z nim CKM, Cosmopolitan, Joy i inne

Portal branżowy wskazuje także na fakt, że innymi powodami rezygnacji z wydawania wyżej wymienionych czasopism jest także niewielka skala ich działania, ogromna konkurencja na rynku oraz zależność od tytułów wydawanych na licencji. Zostaną, co prawda, serwisy internetowe wspomnianych tytułów, jednak grudniowe wydanie papierowe każdego z nich będzie ostatnim w historii polskiego rynku gazet. Sam Playboy na polskim rynku działa od 1992, co oznacza, że jego historia zamknie się w 27 latach.

Jak mówi Khezri, mimo silnych marek czasopism, firma nie ma takiej skali biznesu, która pozwoliłaby na rentowne działanie na rynku. Cały czas także spada liczba sprzedawanych egzemplarzy czasopism. W pierwszym półroczu 2019 roku Playboy sprzedał się w nakładzie 20 375 sztuk, co oznacza spadek o 13,4% rok do roku. Jeszcze gorzej ma się CKM, którego sprzedaż w pierwszym półroczu w skali rok do roku spadła do 13 275 egzemplarzy - aż o 20%.

- Polski rynek magazynów drukowanych staje się coraz bardziej konkurencyjny, jest coraz mniej pieniędzy na reklamę w prasie i ceny idą w dół. Wydawanie prasy papierowej ma sens w dużych firmach, które mają zdywersyfikowany biznes, posiadają też np. duży portal, telewizję, radio. My mamy bardzo silne marki magazynów, ale nie mamy takiej skali biznesu - podkreśla Bijan Khezri w rozmowie z Business Insider Polska.

Obserwuj nas w
autor
Przemysław Terlecki

Wydawca Biznesinfo. Dziennikarz z wykształcenia i z zamiłowania. Baczny obserwator polityki, nocnego nieba, a także rozwoju rynku piw kraftowych. Z mediami związany od lat, zwykle zaangażowany w komentowanie świata polityki.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie