BiznesINFO.pl Praca O czym rozmawiać na spotkaniu biznesowym? Ważne kwestie, które należy poruszyć
Biznesinfo.pl

O czym rozmawiać na spotkaniu biznesowym? Ważne kwestie, które należy poruszyć

4 lipca 2019
Autor tekstu: Paulina Musianek

O czym rozmawiać na spotkaniu biznesowym? Nie każdy jest “biegły” w tych sprawach. Dla wielu osób spotkanie biznesowe jest trudne i stresujące, jednak niezbędne w prowadzeniu biznesu, pozyskiwaniu klientów czy kontrahentów. Kluczem do prowadzenia lepszych spotkań biznesowych jest posiadanie interesujących i istotnych tematów do dyskusji, słuchanie swojego rozmówcy oraz zachowanie spokoju.

O czym rozmawiać na spotkaniu biznesowym?

Przede wszystkim o konkretach, czyli o temacie spotkania, rozwiązaniu jakiegoś problemu, podpisaniu umowy, nawiązaniu współpracy itp. Postaraj się, aby twoje wypowiedzi były jasne i klarowne. Przygotuj się dobrze do spotkania, a najlepiej stwórz pisemny plan, co chcesz poruszyć na tym spotkaniu. Wiele osób popełnia błąd, wchodząc na spotkanie bez jasne celu, co chce osiągnąć po tej rozmowie. Zadaj sobie pytanie, jakie są kluczowe tematy, które chcesz omówić? Jaki byłby idealny wynik spotkania?

Small talk jest niezbędny

Dobrze jest zacząć rozmowę od small talku. Pogawędka przełamuje lody, uspokaja nerwy i jest wyrazem uprzejmości. W kręgach biznesowych small talk jest bardzo mile widziane, pozwala pokazać swoją pewność siebie i swobodę. Warto wtrącić coś o pogodzie, spytać, czy rozmówca miał dobry dojazd do miejsca spotkania. Unikaj za to rozmów o polityce, religii i innych sprawach światopoglądowych.

Przygotuj się i sprawdź rozmówcę

Warto dowiedzieć się jak najwięcej o naszym rozmówcy przed spotkaniem. Wygoogluj jego nazwisko i zobacz, co możesz się o nim dowiedzieć. Porozmawiaj z kimś, kto pracował dla niego i może powiedzieć, jaki on jest i jakie są jego motywacje. Dobrze jest się połączyć z nim na Linkedinie, przeczytaj jego CV i dowiedzieć się, jak wyglądała jego ścieżka kariery, gdzie się uczył, do jakich grup należy. Ułatwia to późniejszą rozmowę.

Przewiduj jego punkt widzenia

Postaraj się wejść w jego buty z wyprzedzeniem. Jaki będzie jego prawdopodobny pogląd na dany problem? Jakie zastrzeżenia lub obawy mógłby mieć? Jakie pytania zada? Jakich dowodów lub danych może zażądać? Przygotuj swoje odpowiedzi i, jeśli to konieczne, weź jakiś materiał pomocniczy na wypadek, gdyby o to poprosił.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie