
Jak rozliczyć koszt paliwa w firmie?
Rozliczenie kosztów paliwa w firmie zależy od sposobu użytkowania samochodu. Każdy przedsiębiorca powinien zastosować odmienny sposób rozliczania pojazdu jako środka trwałego firmy od systemu rozliczania swego prywatnego samochodu., a jeszcze w inny sposób rozliczy samochód leasingowy.
Rozliczanie kosztów paliwa samochodu będącego środkiem trwałym
Samochód osobowy należy zakwalifikować jako środek trwały firmy, wprowadzając go do ewidencji środków trwałych w przypadku, gdy:
- stanowi własność lub współwłasność podatnika,
- jest kompletny i zdatny do użytku,
- jest użytkowany na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,
- będzie użytkowany przynajmniej przez rok,
- przekracza 10 000 zł początkowej wartości.
W takim przypadku rozliczenie kosztów paliwa i innych wydatków eksploatacyjnych wykorzystywanego zarówno prywatnie, jak i służbowo samochodu podlega 75% ich wartości.
Aby móc odliczać 100% kosztów, przedsiębiorca musi wykluczyć użytek prywatny samochodu oraz prowadzić szczegółową ewidencję pojazdu dla podatku VAT oraz dla podatku dochodowego.
Rozliczanie kosztów paliwa samochodu leasingowego
Rozliczenie kosztów paliwa samochodu leasingowego następuje bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów w 75% ich wartości, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych.
Tutaj analogicznie, jak przy rozliczaniu kosztów paliwa samochodu jako środka trwałego firmy, aby móc rozliczać 100% kosztów wydatku eksploatacyjnego, przedsiębiorca musi wykluczyć użytek prywatny samochodu, a także zobowiązany jest do prowadzenia kilometrówki oraz zgłoszenia pojazdu w urzędzie na druku VAT-26.
Rozliczanie kosztów paliwa prywatnego samochodu osobowego
Zmiany wprowadzone do ustawy o PIT w styczniu 2019 roku zdjęły z przedsiębiorcy, który wykorzystuje w działalności gospodarczej prywatny samochód osobowy obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu dla celu podatku dochodowego. Rozliczenie kosztów paliwa prywatnego samochodu osobowego jest niezależne od ilości przejechanych kilometrów i wynosi 20% wartości kosztów paliwa i eksploatacji samochodu.
