biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym w Polsce? Kwota może zaskoczyć
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 24.12.2023 15:26

Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym w Polsce? Kwota może zaskoczyć

Tesla 3
Tesla 3, fot. dzięki uprzejmości Tesla, Inc.

Fundacja EV Klub Polska, największa w Polsce organizacja zrzeszająca posiadaczy samochodów elektrycznych opublikowała pierwsze informacje z nadchodzącego raportu EV 1000. Dzięki temu znamy wyimki z badań nad faktycznymi kosztami eksploatacji samochodów z napędem elektrycznych w polskich warunkach.

Jak przeprowadzono badanie EV 1000?

Badanie opinii 965 użytkowników samochodów elektrycznych, którzy odpowiedzieli aż na 104 pytania, pozwoliło ustalić koszty eksploatacji w kluczowych obszarach, m.in. koszty podróży, ładowania, ale tez profil użytkowania pojazdów elektrycznych czy zwyczaje samych kierowców.

Co ważne, ankietowani dostarczyli danych na temat wielu modeli elektryków. Łącznie mowa o 66 różnych modelach 30 producentów oraz o warunkach ładowania oferowanych przez 15 operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania. 

Niemcy idą na całość: samochody elektryczne będzie można naładować na 80% stacji paliw

Ile kosztuje ładowanie pojazdów elektrycznych?

W ten sposób ustalono, że średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł. Najtańsze okazuje się ładowanie baterii pojazdów w domu – w minionym roku rozliczający się według taryf G11 i G12 zapłacili kolejno 14,94 zł i 14,57 zł za naładowanie baterii do stanu, który pozwalał przejechać 100 km.

Koszty te można jeszcze obniżyć, dzięki zmianie taryfy na G12n, w przypadku której za 100 km zapłacimy już 12,39 zł, zaś przy G12w – 13,83 zł. Po uśrednieniu danych pochodzących od różnych operatorów średni koszt takiego naładowania baterii w domu, aby pozwalała ona na przejechanie 100 km, wyniósł 14,33 zł.

Koszty rosną w trasie

W toku badań nie odnotowano różnic pomiędzy profilem eksploatacji samochodów elektrycznych a tych wyposażonych w silniki spalinowe. W przypadku obu grup kierowców ok. 52 proc. przebiegu to jazda po mieście. Nie różnią się także pokonywane dystanse – średnio w ciągu przebieg samochodów elektrycznych rośnie od 15 do 20 tys. kilometrów.

W przypadku 48 proc. przebiegu pokonywanego w trasie, poza obszarami miejskimi, rosną koszty eksploatacji – posiadacze EV ładują prądem stałym w trasie swoje samochody średnio 48 razy w ciągu roku, co podwyższa cenę przejechania 100 km aż do 50,38 zł. W przypadku uśrednionego miksu ładowania (dom + stacje), który odzwierciedla praktykę eksploatacji elektryków, uzyskujemy średni koszt w wysokości 23 zł na 100 km.

Zobacz też: Poważny błąd w mObywatelu. Może dotyczyć wielu Polaków

Kto jeździ elektrykami?

Badanie EV 1000 daje także ciekawy wgląd w to, kto wybiera pojazdy elektryczne. Jak zauważa, Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska, 60 proc. posiadaczy EV to osoby zamieszkujący budynki jednorodzinne w dużych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.

Poruszają się przede wszystkim po mieście, co generuje oszczędności – po pierwsze, za sprawą możliwości tańszego ładowania w domu, a po drugie, dzięki możliwości korzystania z darmowych miejsc parkingowych. Całościowego raportu z badań spodziewamy się w I kwartale przyszłego roku.

Powiązane
Stragany
Od Zakopanego, aż po Bałtyk. Nowy hit opanowuje wakacyjne stragany. Wszyscy chcą go teraz mieć
Karol Nawrocki
Nawrocki odsłania karty. Padły nazwiska składu Kancelarii Prezydenta. Polacy mogą się zdziwić
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: