biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Samochody elektryczne bardziej awaryjne od zwykłych. Najgorzej wypada jeden typ
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 29.11.2023 21:06

Samochody elektryczne bardziej awaryjne od zwykłych. Najgorzej wypada jeden typ

Samochody elektryczne bardziej awaryjne od zwykłych. Najgorzej wypada jeden typ
Fot. Pixabay

Codziennie docierają do nas informacje na temat spektakularnych awarii samochodów z napędem elektrycznych. Nie sposób przynajmniej częściowo nie upatrywać się w tym działalności sprzedawców samochodów z silnikami benzynowymi lub diesla. Jak jednak pokazują badania, elektryki faktycznie są bardziej awaryjne niż samochody z „tradycyjnym” napędem i to w znacznym stopniu.

Nowe badania Consumer Reports

Ars Technica zwraca uwagę na wnioski zawarte w najnowszej odsłonie badania przeprowadzonego przez Consumer Reports. Jest ono o tyle wartościowe, że testy są przeprowadzane niezależnie na własnej flocie samochodów, a ponadto dane pochodzą od 330 tys. posiadaczy aut z rocznika 2000 i nowszych.

W ten sposób Consumer Reports gromadzi ogromną ilość informacji na temat niezawodności różnych modeli samochodów pozwalających na publikowanie nieopłacanych przez żaden z koncernów podsumowań. 

Elektryki najbardziej zawodne

Badania wykazują, że samochody z napędem elektrycznym są aż o 79 proc. bardziej zawodne niż auta napędzane silnikami benzynowymi lub silnikami diesla. Jeszcze gorsze wyniki osiągają hybrydy typu plug-in, które przysparzają swoim posiadaczom aż 146 proc. więcej problemów przy codziennej eksploatacji. Zawodność „elektryków” podsumował dyrektor Consumer Reports, Jake Fisher:

Auta elektryczne są wciąż w powijakach jako mainstreamowe pojazdy, więc nie jest zaskoczeniem, że producenci wciąż dopracowują szczegóły. Widzimy jednak, że sprawy zmierzają w dobrym kierunku. Niemniej, jak pokazują nasze dane z kolejnych lat, konsumentom nastawionym na niezawodność najlepiej przysłuży się rezygnacja z zupełnie nowych pojazdów w ich pierwszym roku modelowym.

Co ciekawe, pewien wyjątek stanowią klasyczne hybrydy, które nie pozwalają na ładowanie z użyciem gniazdka czy stacji ładujących. W ich przypadku zawodność wciąż jest większa niż w przypadku samochodów o konwencjonalnym napędzie, ale „tylko” o 26 proc. Wynika to między innymi liczby stref, w których może dojść do awarii, które określili autorzy badania. Słowem – w porównaniu z EV ma być relatywnie mniej rzeczy, które w ogóle mogą się zepsuć.

Zawodność a koszty napraw

Uwagę może zwracać sprzeczność wyników badań z raportami posługującymi się metodologią nastawioną na koszty. Należy jednak zwrócić uwagę, że w poprzednich odsłonach testowano samochody w dużej części objętej jeszcze gwarancją producenta, gdyż zwyczajnie nie było jeszcze innych.

Dziś sytuacja się zmienia – gdy nowoczesne samochody elektryczne tracą gwarancję, okazuje się, że częstotliwość awarii winduje koszty napraw, a końcowa suma przewyższa znacznie środki, jakie wydaje się na eksploatacje samochodów o konwencjonalnym napędzie.

Źródło: Ars Techinica / Consumer Reports

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Wybór Redakcji
Karol Nawrocki
Taki majątek zgromadził Nawrocki. Polacy mogą się zdziwić, wiadomo co z kawalerką
Wszystkich Świętych
Przed 1 listopada ruszyły kontrole. Uważaj, jaki stroik stawiasz na grobie. Mandat to 5 tys. zł
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: