BiznesINFO.pl Handel 600 sklepów zlikwidowanych, 19 tys. zawiesiło działalność. Handel umiera, ale się nie poddaje
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

600 sklepów zlikwidowanych, 19 tys. zawiesiło działalność. Handel umiera, ale się nie poddaje

15 stycznia 2021
Autor tekstu: Maria Glinka

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile sklepów zawiesiło działalność w związku z koronakryzysem

  • Które sektory handlu mierzą się z najtrudniejszą sytuacją

  • Co stanowi największe utrudnienie dla przedsiębiorców

Handel w pandemicznym potrzasku. Setki likwidacji, tysiące zawieszeń

Handel tylko na pozór radzi sobie z koronakryzysem. Choć szturmy na Biedronkę i Lidla na stałe wkroczyły do pandemicznej rzeczywistości, to część przedsiębiorców nie jest w stanie się do niej przystosować.

Z danych Bisnode A Dun & Bradstreet Company na podstawie baz GUS wynika, że w pod koniec 2020 r. w Polsce działało 258 tys. sklepów. Tym samem handel skurczył się o 0,2 proc. W ocenie Rzeczpospolitej to wynik zaskakująco dobry, biorąc pod uwagę trudności wynikające z pandemii. Zlikwidowano bowiem niewiele ponad 600 sklepów.

Dużo bardziej niepokojące są jednak dane dotyczące liczby zawieszonych placówek. - W tym samym czasie Polacy z racji licznych obostrzeń zawiesili blisko 19 tys. działalności związanych z detaliczną sprzedażą prowadzonej w sklepach - przekazał Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

Początek 2021 r. okazał się dla handlu tylko częściowo korzystny. Do regularnego funkcjonowania powróciło 10,2 tys. placówek, ale trwale zlikwidowano 1,6 tys. sklepów . - Tylko w pierwszych dwóch tygodniach 2021 r. Polacy zamrozili działalność kolejnych 1,3 tys. punktów sprzedaży detalicznej - oznajmił rzecznik.

Kto najczęściej decydował się na zawieszenie działalności? Przede wszystkim sprzedawcy owoców i warzyw (14 proc.), ryb (11 proc.) oraz odzieży i wyrobów włókienniczych (7,8 proc.).

Mimo tych negatywnych danych na polskim rynku pojawiły się także nowe podmioty. Handel został wzbogacony przede wszystkim o piekarnie i cukiernie, a także o sprzedawców mebli i alkoholu. Wzrosty nie są jednak spektakularne, co może oznaczać, że handel w Polsce dobrnął już do swojego najwyższego poziomu, a spadkowa tendencja w liczbie placówek będzie się utrzymywać. Tym bardziej, że przetrwanie na rynku utrudniają pandemiczne obostrzenia .

Handel ofiarą rządowych restrykcji

Największym problemem dla handlu są godziny dla seniorów. Rząd zdecydował się na wprowadzenie uprzywilejowanego czasu na zakupy dla osób powyżej 60 r.ż., mając na względzie bezpieczeństwo i zdrowie. Rezultaty są odwrotne od zamierzonych - między 10 a 12 sklepy świecą pustkami. Wyliczenia wskazują, że sprzedaż w trakcie godzin dla seniorów jest niższa nawet o połowę.

Kolejnym utrudnieniem jest podtrzymanie decyzji o zamknięciu galerii handlowych. - Ostatnie wyliczenia pokazują, że trzy lockdowny przyniosły dziurę w obrotach branży sięgającą ponad 30 mld zł - wyznała Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca spółki Gemini Holding, do której należą trzy centra handlowe Gemini Park.

Przedsiębiorcy wiązali ogromne nadzieje z grudniem, gdy ruch w sklepach wzrasta. Chcąc poprawić sytuację w handlu i rozładować przedświąteczne tłumy, rząd zdecydował się na wprowadzenie dodatkowej niedzieli handlowej (6 grudnia). Nawet to nie pomogło. - Sam tylko grudzień [ ] wygenerował 4 mld zł strat - oznajmiła Malcharek.

Mimo problemów część sklepów w dalszym ciągu stawia na rozwój. Najbardziej zdecydowane kroki w tym zakresie podejmują właściciele placówek należących do segmentu spożywczo-przemysłowego. W 2020 r. Żabka otworzyła tysiąc sklepów, Lewiatan - 150, a Biedronka - 129. Część sieci rozwija także nowe formaty - w minionym roku Carrefour otworzył drugi sklep bez pracowników, w którym zakupów dokonuje się poprzez automaty.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie