Franchising
pixabay.com
Autor Agata Andrzejczak - 21 Listopada 2020

Franczyza – na czym polega franchising

Franchising jest głównie kojarzony z sieciami restauracji typu fast food, takich jak McDonald’s, KFC czy Dunkin Donuts. Określenie franczyza jest powszechnie używane, jednak mało kto wie, na czym właściwie polega ten model biznesowy. Czym jest franchising i na czym on polega?

Co to jest franchising?

Franchising to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między odrębnymi przedsiębiorstwami. Zawierana jest umowa pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą, na mocy której ten pierwszy udziela drugiemu pozwolenia na prowadzenie działalności pod marką franczyzodawcy, udziela wsparcia handlowego oraz pomocy technicznej. Franczyzobiorca z kolei finansuje całą działalność oraz prowadzi firmę.

Franchising – jakie są rodzaje franczyzy?

Powszechnie możemy wyodrębnić kilka form franchisingu:

  • franchising produkcyjny (technologiczny) – franczyzobiorca sam produkuje określone towary korzystając z technologii franczyzodawcy,
  • franchising dystrybucyjny (handlowy) – franczyzobiorca zajmuje się produkcją, a franczyzodawca dystrybucją,
  • franchising usługowy – franczyzobiorca obsługuje klienta franczyzodawcy,
  • franchising bankowy – dotyczy usług doradczych opartych na komputerowych bankowych systemach informacyjnych, franczyzodawca sam udziela usług handlowych oraz powierza dystrybucję franczyzobiorcy,
  • franchising kooperacyjny – niezależne firmy wzajemnie sobie pomagają oraz uzupełniają swoje działania dla obopólnej korzyści,
  • franchising „pod klucz” – franczyzodawca udostępnia obiekt oraz wyposażenie franczyzobiorcy.

Wyróżnia się także rodzaje franchisingu:

  • franchising indywidualny (bezpośredni) – franczyzodawca sam sprzedaje prawo do prowadzenia działalności gospodarczej pod jego marką na określony czas i terytorium,
  • franchising wielokrotny – franczyzobiorca sprzedaje prawo do prowadzenia działalności gospodarczej pod marką franczyzodawcy na określony czas i terytorium kolejnym firmom,
  • subfranchising – franczyzodawca sprzedaje prawo do otwierania kolejnych lokali pod jego marką pośrednikowi, który ma zawierać umowy franczyzowe z kolejnymi franczyzobiorcami.

Jakie są cechy franchisingu?

Bez względu na branżę franchising ma kilka cech wspólnych, po których można rozpoznać ten model biznesowy. Przede wszystkim występuje przedsiębiorstwo posiadające wartość, które zostaje przedmiotem franczyzy: markę, znak towarowy, standardy lub procedury produkcji, a inne przedsiębiorstwa starają się o pozwolenie eksploatację przedmiotu.

Jak funkcjonuje franchising?

Franchising zobowiązuje zarówno franczyzodawcę, jak i franczyzobiorcę do umowy handlowej regulującej dalsze zasady współpracy. Do obowiązków franczyzobiorcy należy dostarczenie partnerowi marki i zdobytej wiedzy przez cały okres prowadzenia działalności przez franczyzobiorcę. Ten drugi z kolei zobowiązuje się do sfinansowania inwestycji oraz prowadzenie jej dalszego rozwoju.

Plusy i minusy franchisingu?

Sama działalność jest wyjątkowo prosta, ponieważ franczyza zapewnia biznesmenowi niemal wszystko „od ręki”. Wypracowane przez lata know-how franczyzodawcy pozwala uniknąć popełniania błędów w początkowej fazie rozwijania inwestycji. Jednak jak każdy model biznesowy, franchising również posiada swoje wady i zalety.


Zalety franchisingu:

  • niskie koszty prowadzenia działalności ze względu na podział obowiązków między partnerami,
  • możliwość dzierżawienia sprzętu franczyzodawcy,
  • lepsze warunki współpracy z różnymi podmiotami ze względu na renomę franczyzodawcy a także zwiększenie wiarygodności kredytowej,
  • franczyzobiorca ma ułatwiony start ze względu na wypracowaną renomę i pozycję na rynku franczyzodawcy.

Wady franchisingu:

  • przedsiębiorca jest zależny od franczyzodawcy w ramach prowadzenia biznesu, przez co nie może samodzielnie wprowadzić żadnych zmian,
  • ograniczone możliwości rozwoju inwestycji,
  • franczyzobiorca musi ponieść koszty inwestycji, a także zobowiązuje się do przekazywania określonego procentu od kwoty przychodów,
  • nieuczciwy franczyzobiorca przyczynia się do niszczenia wizerunku marki, co przekłada się na ogólną ocenę klientów.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News