BiznesINFO.pl Finanse Co robić, gdy bank zablokuje Twoje środki na koncie? Wyjaśniamy
Biznesinfo

Co robić, gdy bank zablokuje Twoje środki na koncie? Wyjaśniamy

2 sierpnia 2023
Autor tekstu: Maria Gil-Sobczyk

Blokada konta bankowego sprawia, że jego posiadacz w dalszym ciągu ma dostęp do swojego konta, ale nie może dokonać przelewu, płatności ani wypłaty gotówki z bankomatu. Taka sytuacja wydaje się zatem bardzo stresująca. Kiedy może się zdarzyć, jak długo trwa i co wówczas zrobić? Wyjaśniamy poniżej!

Kto i kiedy może zablokować Twoje środki na koncie bankowym?

Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz KPC wskazuje, iż blokady środków na rachunku bankowym może dokonać:

  • sąd,
  • komornik,
  • szef Krajowej Administracji Skarbowej.
  • urząd skarbowy,
  • izba celna,
  • prokurator.

Jeśli któraś z wyżej wymienionych instytucji wyda polecenie zablokowania środków na koncie danej osoby, bank ma obowiązek to zrobić. Najczęściej taka sytuacja jest wynikiem jakiegoś zadłużenia : niezapłaconych mandatów czy kar finansowych, nieuregulowanego kredytu, egzekucji komorniczej czy też zaległości pieniężnych wobec organów państwa.

Zdarza się jednak, że bank i bez polecenia którejś ze wskazanych instytucji, zdecyduje się zablokować konto swojego klienta. Dzieje się tak wtedy, gdy podejrzewa, iż środki finansowe pochodzą z działalności przestępczej bądź transakcje na koncie mogą mieć związek z jakimś przestępstwem. W takiej sytuacji blokada konta przez bank to jedno, drugie natomiast to zgłoszenie sprawy odpowiednim organom. Podobnie jest w przypadku, gdy bank ma uzasadnione obawy dotyczące prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (definiuje to ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu). Wtedy również instytucja ma prawo zablokować konto bankowe i poinformować o swoich podejrzeniach Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Wreszcie blokada konta przez bank może też nastąpić wskutek podejrzanej działalności wskazującej np. na kradzież karty. Przykład? Wszystkie transakcje dokonywane na terenie jednego kraju i nagle jedna wykonana za granicą. Jak podaje Interia Biznes, w takiej sytuacji bank blokuje daną transakcję oraz dostęp do konta. Środki zostają odblokowane po wyjaśnieniu sytuacji z właścicielem rachunku.

Miliony emerytów otrzymają dodatkowe pieniądze. Nie trzeba nawet składać wniosku

Środki wolne od zajęć

Blokada rachunku bankowego nie może obejmować świadczeń rodzinnych oraz pomocy społecznej, świadczenia 500+, alimentów, dodatku pielęgnacyjnego i poporodowego, a także innych świadczeń ustawowo zwolnionych z egzekucji. Bank nie może też zablokować tzw. kwoty wolnej od zajęć – wynosi ona maksymalnie 75 proc. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku, a więc od początku lipca jest to 2784 zł netto. Należy jednak podkreślić, iż nie obejmuje to dłużników alimentacyjnych – w ich przypadku komornik może zająć środki w wys. aż 60 proc. wynagrodzenia.

Jak długo trwa blokada konta?

Czas trwania blokady zależy od tego, co ją spowodowało. Jeśli chodziło o względy bezpieczeństwa, nie powinna ona trwać dłużej niż 24 godziny . Ogólnie natomiast przyjmuje się, iż środki finansowe są zablokowane tak długo, jak długo trwa wyjaśnianie sprawy , spłacanie zobowiązania bądź ustalenie planu spłaty (po dostarczeniu do banku pisma zezwalającego na odblokowanie środków).

Jeśli natomiast wystąpiło podejrzenie związku transakcji z jakimś przestępstwem, dostęp do konta może być zablokowany do 72 godzin. W wyniku decyzji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej blokada może zostać przedłużona o kolejne 24 godziny. W obu tych sytuacjach sprawa powinna zostać zgłoszona do prokuratora – może on podjąć decyzję o wydłużeniu blokady konta bankowego do nawet 6 miesięcy.

Co w takiej sytuacji należy zrobić?

Jeśli bank zablokował konto ze względów bezpieczeństwa, trzeba po prostu skontaktować się z bankiem, potwierdzić swoją tożsamość oraz dokonywaną transakcję. Natomiast, jeśli polecenie blokady wydały wcześniej wymienione instytucje, należy z nimi wyjaśnić sprawę, najczęściej poprzez wysłanie pisemnego wniosku.

Od 2 sierpnia ważne zmiany dla pacjentów. Będą ograniczenia w wystawianiu recept
Obserwuj nas w
autor
Maria Gil-Sobczyk

Redaktor Biznesinfo, copywriter i korektor językowy. W poprzednich latach dziennikarz Grupy KRN Media oraz specjalista ds. mediów społecznościowych. Ukończyła studia magisterskie z dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Szczególnie interesują ją tematy społeczne i gospodarcze, pilnie śledzi zmiany dotyczące rynku nieruchomości i finansów. Prywatnie pasjonują ją podróże, górskie wędrówki i cukiernicze rewolucje dokonywane we własnej kuchni.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie