BiznesINFO.pl
christmas-3026685 1920

Bony świąteczne - jak je dać pracownikom?

20 Maja 2021

Autor tekstu:

Maria Czekańska

Udostępnij:

Okres świąteczny to czas prezentów i upominków. Mniejszych i większych. Pamiętają o tym również pracodawcy, zapewniając swoim pracownikom dodatkowe przywileje. Są nimi bony świąteczne. Jednak ze strony podmiotu dającego upominek, czas ten nie wygląda aż tak magicznie. O czym należy pamiętać, chcąc je przygotować? Czy podlegają one opodatkowaniu? Zobacz nasz kompleksowy poradnik.

Prezenty na święta – skąd wziąć fundusze?

Pracodawcy, którzy chcą obdarować swoich pracowników prezentem na święta, najpierw muszą odnaleźć odpowiednie źródło finansowania. W końcu w życiu nie ma nic za darmo, a już tym bardziej w przedsiębiorstwie trzeba na wszystko znaleźć pieniądze. Kiedy mowa o świadczeniach związanych ze świętami, istnieją dwa źródła finansowania:

  • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;

  • środki obrotowe pracodawcy.

Jaka jest między nimi różnica?

Bony świąteczne – środki obrotowe pracodawcy czy ZFŚS?

Aby móc obdarować swoich pracowników bonem świątecznym, trzeba najpierw zdecydować się na konkretne źródło finansowania. Środki obrotowe pracodawcy, jak sama nazwa wskazuje, są to pieniądze, które zostały zarobione przez firmę. Innymi słowy, przedsiębiorca wykłada fundusze na prezent z „własnej kieszeni”. W tym przypadku świadczenie jest rozdysponowywane pomiędzy wszystkich pracowników i ma tę samą wartość. Kolejną metodą na finansowanie bonów świątecznych jest skorzystanie ze środków pieniężnych nagromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

Ma on na celu wspomóc uboższych pracowników. W tym przypadku występuje zróżnicowanie wśród rozdanych upominków – im mniejsza pensja, tym większe powinno być świadczenie świąteczne. ZFŚS jest obowiązkowy dla przedsiębiorstw, które działają w ramach jednostek samorządowych bądź budżetowych. Fundusz musi również posiadać każda firma, która zatrudnia 1 stycznia danego roku więcej niż 50 pracowników. Firma powinna posiadać regulamin, który będzie określać, na co będą wydawane środki pieniężne, zgromadzone w ZFŚS. Przedsiębiorstwo może wybrać pieniądze z funduszu, aby przykładowo zapewnić:

  • bony na działalność sportowo-rekreacyjną;

  • upominki związane z działalnością kulturalno-oświatową;

  • dofinansowanie do wypoczynku pracownika i jego dzieci;

  • pomoc materialną pracownikom.

Upominki zakupione z pieniędzy ZFŚS są z reguły zwolnione od podatków, jednak istnieją pewne wyjątki.

Czym są bony świąteczne?

Pracodawca może udzielić świadczenia swoim pracownikom w okresie świątecznym w postaci bonów. Posiadają one określoną wartość pieniężną, np. 100 zł, i mogą być wymienione w danym sklepie na produkty bądź usługi. Przykładowo, pracodawca może obdarować pracownika bonem w wysokości 200 zł do wykorzystania w sieci Empik. Pracownik decyduje, na co dokładnie wymieni bon, przy czym należy pamiętać, że nie może on zostać wymieniony na gotówkę. W przypadku zakupu bonów ze środków obrotowych firmy, każdy pracownik dostaje świadczenie o tej samej wartości. Jeśli jednak bon został zakupiony z funduszu, należy dostosować wysokość bonów do sytuacji życiowej, rodzinnej czy finansowej pracowników.

Bony świąteczne a podatek

W 2004 roku bony świąteczne przestały być pomocą rzeczową i zostały wliczone do świadczeń rzeczowych. Pracodawca ma więc obowiązek, aby rozliczyć je podatkowo. Ponieważ bony wlicza się jako przychód dla pracownika w danym miesiącu, należy od nich odprowadzić podatek w wysokości 17% lub 32%. Wysokość opodatkowania uzależniona jest od przychodów pracownika.

ZUS a bony świąteczne

Czy bony świąteczne podlegają składkom Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych? Wszystko zależy od tego, z czego były finansowane. Jeśli z ZFŚS – nie podlegają składkom, niezależnie od ich wartości. Zostało to określone w § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Bony jednak muszą zapewnić wtedy pomoc finansową pracownikom oraz obligatoryjnie powinny być zgodne z regulaminem przyznawania środków pieniężnych z Zakładowego Funduszy Świadczeń Socjalnych. W przypadku, kiedy bony świąteczne zostały zakupione ze środków obrotowych firmy, będą stanowiły one podstawę składek na ubezpieczenie socjalne i zdrowotne.

Podobne artykuły

Biznes Info

Finanse

Ulga podatkowa na 500 zł. Odebrać mogą tylko kierowcy

Czytaj więcej >

Finanse

Kreatywna księgowość – czym jest i co ma na celu

Czytaj więcej >

Finanse

Jakie są najczęstsze metody wyceny przedsiębiorstw?

Czytaj więcej >

Finanse

Działalność gospodarcza w mieszkaniu - jak rozliczyć koszty?

Czytaj więcej >

Finanse

Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych

Czytaj więcej >

Finanse

Franczyza – wady i zalety tej metody prowadzenia działalności

Czytaj więcej >