Polska już niedługo może stać się kluczowym producentem baterii do samochodów elektrycznych
biznesinfo.pl
Autor Wiktoria Pękalak - 10 Lutego 2021

Polskie baterie do aut elektrycznych podbijają rynki. Niedługo możemy zostać liderem

Polska może już niedługo stać się kluczowym miejscem na mapie jeśli chodzi o produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Już w tej chwili to właśnie polskie baterie napędzają nasz eksport do Niemiec.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile w Polsce wytwarza się baterii do samochodów
  • Gdzie eksportuje się komponenty
  • Jakie inwestycje są prowadzone w Polsce

Baterie do samochodów elektrycznych polskiej produkcji

Mimo że w dalszym ciągu na polskich drogach nie widuje się zbyt wielu samochodów elektrycznych, nie oznacza to wcale, że nie możemy stać się liderem w wytwarzaniu komponentów do nich.

NBP w analizie bilansu płatniczego podał, że w III kwartale 2020 r. polski eksport do Niemiec, naszego najważniejszego partnera handlowego, zwiększył się głównie dzięki częściom produkowanych do produkcji samochodów elektrycznych, przekazuje Rzeczpospolita.

Najszybciej rośnie właśnie eksport baterii, które, jak pisze Reczpospolita, nie dość, że okazały się jego najważniejszą pozycją to w III kwartale ich wartość wyraźnie wzrosła - w ujęciu rok do roku aż pięciokrotnie - do 2 mld zł.

NBP przekazało, że “wynikało to z silnego popytu spowodowanego przestawianiem się niemieckich koncernów na produkcję aut elektrycznych". Oprócz Niemców zamówienia na baterie zwiększyły także Francja i Włochy.

Polska może stać się centrum produkcji

Dzięki dynamicznemu wzrostowi eksportu, a przede wszystkim realizowanym inwestycjom, Polska naprawdę może stać się europejskim centrum produkcji baterii do e-samochodów. Pierwszym krokiem było uruchomienie trzech linii produkcji baterii w fabryce Daimlera w Jaworze.

Kolejne dwie linie są testowane, jedna z nich będzie produkować baterie do nowego elektrycznego Mercedesa EQA – zapowiedziała Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji Mercedes-Benz Polska. Nowe linie mają otworzyć się wiosną. Prognozowana produkcja na trzech liniach ma wynieść 100 tys. baterii rocznie.

To jednak niejedyne inwestycje w Polsce. W tej chwili rozbudowywana jest warta 3,2 mld euro fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem, która ma być największa w Europie.

W Koninie budowana jest fabryka katod niklowych firmy Johnson Matthey, a w Dąbrowie Górniczej rozbudowywana jest fabryka separatorów do akumulatorów firmy SK ie technology. Można zatem spokojnie założyć, że produkcja baterii i komponentów będzie w dalszym ciągu rosła.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News