BiznesINFO.pl Polska i Świat Alior Bank ostrzega przed oszustami. Klienci powinni zachować szczególną ostrożność
By Marcin Drozd, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54833648

Alior Bank ostrzega przed oszustami. Klienci powinni zachować szczególną ostrożność

7 marca 2021
Autor tekstu: Radosław Święcki

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Alior Bank informuje o nowych metodach jakie stosują oszuści

  • Na czym polega metoda "na portal ogłoszeniowy"

  • Jak ustrzec się przed oszustami

Alior Bank ostrzega przed oszustami

O oszustwach „na wnuczka”, czy „na policjanta” słyszeli chyba wszyscy. Ich ofiarą najczęściej padają osoby starsze, niejednokrotnie tracąc dorobek całego życia. Przestępcy szukają sposobów na to, jak oszukać młodszych i niestety w wymyślaniu coraz to bardziej wyszukanych metod są skuteczni.

Alior Bank informuje o dwóch nowych metodach, jakie stosują oszuści celem dostania się na konto, a następnie przejęcia środków swoich ofiar. - W pierwszym przypadku przestępcy dzwonią do klientów podszywając się pod pracowników Alior Banku, innych banków, a także pracowników Związku Banków Polskich - połączenie wyświetla się jako prawdziwy numer infolinii Alior Banku (np. +48 12 370 7000, 19 502 lub nr faksu 22 555 23 23), ale przestępcy mogą ustawić dowolny inny numer – czytamy w komunikacie banku.

Podczas rozmowy oszuści najczęściej powołują się na względy bezpieczeństwa, t akie jak rzekome włamanie na Twoje konto lub nieautoryzowany przelew, zachęcając do szybkiego podania swoich danych lub instalacji oprogramowania, które w rzeczywistości służy do kradzieży środków z konta.

Druga metoda to oszustwo na „portal ogłoszeniowy” . Tu niestety również wszystko na pozór wygląda dość wiarygodnie. Przestępca udaje zainteresowanie wystawionym na portalu przez sprzedającego przedmiotem.  - Aby sfinalizować transakcję kupna proponuje on nowe formy płatności - przesłanie środków (za Twój przedmiot) na Twoją kartę lub skorzystanie z usługi przekazania środków za sprzedaż przez portal. W tym celu podsyła fałszywy link, w którym sprzedający proszony jest o podanie pełnych danych karty: daty ważności, kodu zabezpieczającego, danych do logowania, PIN-u do aplikacji mobilnej lub kodu SMS wysłanego z banku – pisze Alior Bank.

Bank apeluje o czujność, przypominając, że pełne dane karty służą do dokonania obciążenia rachunku klienta, a nie przesłania środków na jego kartę. Instytucja przypomina klientom, że w celu odebrania przelewu, nie trzeba podawać danych do logowania. Nie należy również podawać PIN-u do aplikacji Alior Mobile w innym miejscu niż aplikacja Alior Mobile na telefonie klienta.

Kiedy powinno zapalić się „czerwone światło”? Rady Alior Banku

W dalszej części komunikatu Alior Bank radzi klientom jak ustrzec się przed oszustwem, w jakiej sytuacji powinno się zapalić „czerwone światło”. - Pracownicy Alior Banku, nigdy nie każą instalować żadnego dodatkowego oprogramowania na komputerach lub telefonach, pracownicy Alior Banku, nigdy nie pytają o hasło do konta bankowego, jeśli posiadasz ustawione hasło zwrotne, to za każdym razem pytaj o nie osobę dzwoniącą, która podaje się za pracownika Alior Banku (nigdy sam nikomu go nie podawaj). Jeśli go nie zna, zakończ rozmowę i poinformuj bank o tym zdarzeniu – radzi instytucja.

W sytuacji, gdy klient nie posiada hasła zwrotnego warto je ustawić. W tym celu należy zadzwonić na infolinię banku i poprosić o ustawienie wymyślonego przez siebie hasła, które pracownik banku będzie musiał  podać za każdym razem kiedy do zadzwoni i zostanie poproszony o jego podanie. - Jeśli treść rozmowy wyda Ci się podejrzana i niecodzienna, a osoba dzwoniąca będzie wymagała od Ciebie szybkiego podjęcia działań (np. podania Twoich danych, instalacji oprogramowania, podania kodów BLIK lub kodów jednorazowych z SMS), rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku w celu potwierdzenia prawdziwości takiej rozmowy – pisze Alior Bank.

Bank zachęca również do dokładnego zapoznania się z treścią SMS-ów z kodami jednorazowymi (treści PUSH, w przypadku korzystania z tej metody potwierdzania płatności) przesyłanymi z banku i jeżeli podczas płatności na portalu ogłoszeniowym w treści SMS-a/PUSH klient zauważy słowa, wskazujące na aktywację Apple Pay/Google Pay lub aktywację aplikacji mobilnej, nie może przepisać kodu SMS, powinien natomiast natychmiast skontaktować się z bankiem.

- Jeżeli w treści SMS-a pojawi się "Transakcja 3D Secure" bądź czujny, ponieważ kwota wskazana w treści wiadomości obciąży Twoje konto (system 3D Secure uczestniczy tylko w transakcjach wychodzących, obciążających konto),jeżeli wykonywane jest do Ciebie automatyczne połączenie z banku, w którym przekazujemy jednorazowy kod - dokładnie zapoznaj się z treścią przekazywaną przez lektora, zweryfikuj czy przekazuje to, co na pewno chcesz wykonać. Jeżeli nie - rozłącz się – czytamy w komunikacie Alior Banku.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości po rozmowie z osobą przedstawiającą się jako pracownik banku, instytucja radzi, by jak najszybciej skontaktować się z infolinią banku.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie